Anna ma 32 lata, średnie wykształcenie ekonomiczne i pięć lat stażu w dużej firmie. Właśnie przeprowadziła się do Warszawy. Ma szansę na nową pracę, ale na innym stanowisku niż ostatnie. Nie ma doświadczenia w firmie tego typu, deklaruje jednak gotowość nauki i otwartość na nowe doświadczenia. Od ostatniego pracodawcy ma bardzo dobre referencje…
Jej rówieśnicy, Kaśka i Michał, są w takiej samej sytuacji, ale z całej trójki to Ani zaproponowano najniższe pobory w firmie. Dlaczego? Bo jest mamą dwójki dzieci. I nieważne jest, że nie wychowuje ich sama. Nie jest to przypadek odosobniony. Jak wynika z badań Instytutu MillwardBrown SMG/KRC, 60 % kobiet z dziećmi otrzymuje pensję poniżej średniej w danej firmie. Jednym z najważniejszych argumentów pracodawcy do zaniżania płac matkom jest groźba absencji z powodu np. choroby dziecka. Tymczasem okazuje się, że kobiety częściej idą na zwolnienie ze względu na własną chorobę, natomiast liczba dni wolnych, branych ze względu na chorobę dziecka, jest śladowa. Okazuje się nawet, że w ostatnich 3 miesiącach aż 80% matek dzieci w wieku do 4 lat nie wzięło ani jednego dnia zwolnienia z powodu dziecka.
Ponadto macierzyństwo wpływa na panie mobilizująco. Mają większą motywację do pracy, dotrzymują terminów, są punktualne i podnosi się jakość ich pracy. - Moi znajomi, którzy wiedzą, że mam dwójkę dzieci i pracuję na cały etat, dziwią się, że mimo to jestem taka zorganizowana. Rzeczywiście, nim pojawiły się dzieci, wyglądało to gorzej - mówi Katarzyna Popławska, farmaceutka z Białegostoku. - Ja po prostu nie mogę sobie pozwolić na brak organizacji - przekonuje. Podkreśla też, że na jej zmianie wszystko jest jak należy i stała się bardziej wymagająca dla współpracowników. - Nie zawsze dobrze sobie radzą, chociaż niektórzy nie mają rodzin - zauważa. Właśnie dlatego trzecią część kampanii społecznej „Mama w pracy”, która rozpoczęła się we wrześniu, poświęcono zmianom uprzedzeń do matek, które uważa się za gorszych pracowników.
- Obalamy krzywdzące stereotypy - powiedział Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja, pomysłodawca akcji. A tych jest niemało. Pracodawcy mają wątpliwości np. co do dyspozycyjności matek. Wyniki badań wypadają jednak na korzyść pań. W pracy po godzinach częściej zostają mężczyźni, ale za to dyspozycyjność mam zwiększa się wraz z wiekiem dziecka. 85% kobiet, które decydują się na macierzyństwo, woli mieć spokojną, słabiej płatną pracę, ale pozwalającą zawsze wychodzić do domu o czasie.
Weronika P. z Koszalina rozstała się z dużą państwową firmą. Była cenionym pracownikiem, potrafiła więcej niż inni, dostawała najpoważniejsze zlecenia. Gdy jej córeczka miała półtora roku, postanowiła rozstać się z pracodawcą, który nie miał zamiaru uwzględniać jej sytuacji. Odeszła do pracy w stacji paliw. - Zatrudnili mnie od razu. Dziecko nie stanowiło dla nich żadnej przeszkody - mówi Weronika. - Ale warunki były tragiczne. Dostałam ľ etatu, ale miałam 12-godzinne zmiany i nocki, co w mojej sytuacji było absurdem - żali się. O stawkach nawet nie chce mówić. Wstydzi się, że dała się tak nabrać. - Poza tym to były tak naprawdę 3-4 etaty, bo byłam sprzątaczką, kucharką na bistro, sprzedawcą i jeszcze obsługiwałam totolotek - mówi rozgoryczona. Chociaż Koszalin ma jeden z największych odsetek bezrobocia w Polsce, Weronika zrezygnowała z tej pracy, bo jej córeczka źle znosiła nocne rozłąki z mamą.
- Kobietom z dziećmi najbardziej przeszkadza bezprawie i nieudolność pracodawców, którzy nie są w stanie dobrze zorganizować realizacji zadań. To łamanie prawa, takie sytuacje można rozwiązać na podstawie prawa pracy - podkreślił Karłowicz na konferencji prasowej rozpoczynającej trzecią część kampanii „Mama w pracy”. Z kolei ks. Zbigniew Sobolewski z Caritas Polska przypomniał, że Kościół nie ma zamiaru zamykać kobiet w kuchni, choć widzi bezcenną wartość macierzyństwa. Pragnie jednak wspierać możliwość wyboru i łączenia obu ról - macierzyństwa z pracą zawodową.
Równolegle z badaniami socjologicznymi Instytutu MillwardBrown SMG/KRC Fundacja Świętego Mikołaja prowadzi kampanię reklamową, w ramach której rozwiesza billboardy w całej Polsce. Ogłosiła też konkurs dla firm „Mama w pracy” i planuje publikację podsumowującą wyniki badań socjologicznych. Projektowi „Mama w pracy” partneruje m.in. dziennik „Rzeczpospolita” i TVP 2. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ostatnia część kampanii, poświęcona karierze, awansom i dochodom pracujących matek - już w listopadzie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu