Reklama

Prymasowski Instytut Życia Wewnętrznego

Sługa Boży kard. Stefan Wyszyński, Prymas Polski, 15 sierpnia 1962 r. powołał do istnienia w Warszawie Studium Życia Wewnętrznego. Głównymi inicjatorami powstania Studium byli: ks. Antoni Słomkowski (były rektor KUL-u), ówczesny prowincjał Ojców Dominikanów o. Bernard Przybylski i ówczesny prowincjał Księży Pallotynów ks. Eugeniusz Weron. Impulsem do stworzenia Studium była potrzeba niesienia pomocy - zwłaszcza kapłanom - w zakresie życia duchowego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W październiku 1962 r. odbyła się pierwsza uroczysta inauguracja roku akademickiego w Prymasowskim Studium Życia Wewnętrznego przy Metropolitalnym Seminarium Duchownym św. Jana Chrzciciela w Warszawie, którego działalność pobłogosławił Prymas Tysiąclecia.
Celem Studium było pogłębianie wiedzy o życiu wewnętrznym przez pracę dydaktyczną, naukową i badawczą, budzenie zamiłowania do życia wewnętrznego, zgodnie z nauką Kościoła, a także przygotowanie ojców duchownych dla seminariów duchownych, mistrzów i mistrzyń dla nowicjatów, ojców duchownych diecezjalnych i dekanalnych, jak również wytrwałych kierowników duchowych. Ważnym zadaniem stało się upowszechnianie wiedzy o życiu wewnętrznym i praktyce doskonałości chrześcijańskiej w szerszych kręgach zarówno duchowieństwa, jak i laikatu.
Początkowo było to Studium jednoroczne. W latach 1963-75 wprowadzono cykl studium dwuletniego i wreszcie trzyletniego. Ks. Słomkowski od początku istnienia Studium bardzo dużą wagę przywiązywał do wysokiego poziomu studiów. Z tej racji zatrudnieni zostali, w różnych okresach, wybitni znawcy zagadnień teologicznych, m.in.: o. B. Przybylski, ks. E. Weron, o. O. Filek, bp W. Miziołek, ks. B. Nadolski, ks. W. Słomka, ks. A. Santorski, ks. W. Zdaniewicz, o. K. Marciniak.
W roku akademickim 1970/71 wprowadzono tryb studiowania zaocznego, którego program zasadniczo był taki sam jak w cyklu stacjonarnym.
Od 1967 r. Studium zostało włączone jako Sekcja Teologii Życia Wewnętrznego do Akademickiego Studium Teologii Katolickiej przy Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Warszawie, co dało studentom możliwość ubiegania się o kościelne stopnie akademickie, zaś w 1988 r. jako Instytut Międzysekcyjny do Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie. W 1991 r. została zmieniona nazwa uczelni na Prymasowski Instytut Życia Wewnętrznego.
Pierwszym kierownikiem Studium był ks. Słomkowski. Pełnił tę funkcję do 1973 r. W tymże roku kierownikiem został ks. E. Weron SAC i był nim do 1993 r. Lata 1993-2006 to okres kierowania Instytutem przez ks. A. Santorskiego. Od czerwca 2006 r. nowym kierownikiem Studium został mianowany ks. M. Szymula.
Ważną inicjatywą zarządu Studium było również organizowanie ogólnopolskich dni skupienia dla kapłanów diecezjalnych i zakonnych, a z czasem dla studentów, absolwentów i sympatyków Studium. Przykładowo - w dniach 28-31 maja 1968 r. w ramach dni skupienia na Jasnej Górze uczestniczyło 140 kapłanów diecezjalnych i 110 zakonnych. Prelegentami byli wybitni znawcy problematyki teologicznej, dotyczącej świętości i działalności kapłańskiej, m.in.: kard. S. Wyszyński, kard. K. Wojtyła, abp B. Kominek, bp P. Gołębiewski, ks. W. Uramowicz i ks. A. Słomkowski. Ponadto były organizowane sympozja i odczyty, skierowane przede wszystkim do katolików świeckich i poświęcone różnym problemom dotyczącym życia duchowego.
W ciągu 45 lat istnienia Prymasowskiego Instytutu Życia Wewnętrznego wiedzę zdobywało ok. 2600 słuchaczy, spośród których znaczna liczba uzyskała tytuł magistra, licencjata i doktora teologii. Grupę studiujących tworzyli nie tylko mieszkańcy Polski, ale i osoby m.in. z Białorusi, Ukrainy, Litwy, Niemiec, Anglii.
Do najważniejszych publikacji, będących owocami działalności PIŻW, należy zaliczyć: „Ku odnowie życia wewnętrznego” („Powołanie człowieka”, t. 1), red. E. Weron, Poznań - Warszawa 1972; A. Słomkowski, „Ku doskonałości”, Lublin 1974 (Warszawa 1993); E. Weron, „Teologia życia wewnętrznego ludzi świeckich”, Poznań - Warszawa 1980; tenże, „Kierownictwo duchowe”, Poznań - Warszawa 1983; „Życie wedle Ducha. Księga Pamiątkowa z okazji XXV-lecia działalności Prymasowskiego Studium Życia Wewnętrznego”, red. E. Weron, Poznań 1987; A. Santorski, „Droga życia wewnętrznego”, Warszawa 1997.
Warto zaznaczyć, iż w 2005 r. ukazało się drukiem poważne studium dotyczące analizy nauczania założycieli PIŻW, autorstwa ks. Andrzeja Zelka SAC, pt. „Czym jest świętość? Świętość chrześcijanina w świetle pism głównych założycieli Prymasowskiego Instytutu Życia Wewnętrznego - ks. Antoniego Słomkowskiego, o. Bernarda Przybylskiego OP i ks. Eugeniusza Werona SAC”.
Obecnie Prymasowski Instytut Życia Wewnętrznego prowadzi zajęcia dydaktyczne dla studentów Papieskiego Wydziału Teologicznego Sekcja św. Jana Chrzciciela w zakresie studiów specjalistycznych z teologii duchowości, Podyplomowe Studium Duchowości oraz Otwarte Studium Życia Wewnętrznego.
Instytut, wierny swej 45-letniej tradycji, podejmuje systematyczne kształcenie z teologii duchowości, organizowanie sympozjów, ale także formuje słuchaczy przez sprawowane Msze św., możliwość podejmowania systematycznej spowiedzi i kierownictwa duchowego, organizowanie wspólnie przeżywanych uroczystości kościelnych i akademickich, jak również organizowanie imprez kulturalnych i wspólnego pielgrzymowania do sanktuariów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Budzą zadziwienie. Jasnogórskie Rekolekcje o „Uzdrawiającej Mocy Eucharystii”

2024-12-27 20:28

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Wpisały się już w stały kalendarz jasnogórskich posług. Rekolekcje o „Uzdrawiającej mocy Eucharystii” prowadzone są w ostatni weekend każdego miesiąca. Odbywają się na Jasnej Górze od przeszło dwóch lat.

Grudniowe nauki trwają od piątku 27 do niedzieli 29 grudnia.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W poszukiwaniu Tego, który szuka

2024-12-27 21:31

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bardzo lubię wymyślne wysiłki egzegetów, mające na celu wygładzenie rzekomych chropowatości Biblii. Na przykład taką próbę usprawiedliwienia nieuwagi Maryi i Józefa, którzy zagubili Jezusa w świątyni: „przypuszczać należy, że kobiety maszerują dużo wolniej niż mężczyźni, stąd na pewno Maryja wyruszyła w drogę powrotną z Jerozolimy wcześniej niż Józef, a ten podążył za Nią dopiero kilka godzin później. Ona myślała, że Jezus jest z Józefem, on – że pozostał z Maryją”.

Misternie zbudowana konstrukcja nie bardzo jednak przystaje do opowiadania Łukasza, który stwierdza jedynie, że rodzice nie zauważyli, iż ich dwunastoletni Syn pozostał w Świętym Mieście.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęcie Roku Świętego 2025 oraz Jubileuszu 100-lecia Kościoła Częstochowskiego

Zapraszamy na transmisję NA ŻYWO z uroczystości rozpoczęcia Roku Świętego 2025 oraz Jubileuszu 100-lecia Kościoła Częstochowskiego.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję