Reklama

Jak odbywają się wybory przewodniczącego KEP

Niedziela Ogólnopolska 10/2009, str. 4-5

Ryszard Rzepecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dnia 10 marca biskupi wybiorą przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. Jak przebiegają wybory? Kto może kandydować? Jaką władzę ma przewodniczący? O tym w naszym raporcie.
Kandydować na przewodniczącego może tylko biskup diecezjalny. Natomiast prawo zgłaszania kandydatur, jak i głosowania mają, obok biskupów diecezjalnych, również biskupi pomocniczy, a także biskupi pełniący szczególne zadania w Episkopacie zlecone przez Stolicę Apostolską lub samą Konferencję. Do Konferencji Episkopatu nie należą biskupi seniorzy, tak więc oni nie mogą ani kandydować, ani głosować.

Procedura wyborów

Kandydatury zgłasza się na piśmie i przekazuje specjalnie powołanej komisji skrutacyjnej. Należy do niej zwykle kilku młodszych wiekiem biskupów pomocniczych. Po zgłoszeniu kandydatur rozpoczyna się pierwsze głosowanie. W nim każdy biskup może oddać głos na jedną osobę spośród zgłoszonych. Następnie liczy się głosy. Jeżeli ktoś dostał 50 proc. głosów plus jeden, wygrywa i zostaje przewodniczącym. Jeżeli nie, głosuje się po raz drugi. Jednak tym razem głosować można już tylko na osoby, które w pierwszej turze otrzymały co najmniej jeden głos. I znowu wygrywa ten, kto otrzymał 50 proc. głosów plus jeden. Jeżeli jednak ciągle nie ma takiej osoby, zarządzana jest trzecia tura głosowania. W niej rozpatrywanych jest już tylko dwóch kandydatów, którzy w drugiej turze otrzymali największą liczbę głosów. Zwycięzca zostaje przewodniczącym Episkopatu i swoje obowiązki obejmuje z chwilą wyboru. Poszczególne tury głosowań odbywają się w pewnym odstępie czasowym, żeby głosujący mieli czas na refleksję.
Wybory przewodniczącego Episkopatu, zgodnie ze statutem, odbywają się co 5 lat. Obecnie, od 2004 r., funkcję przewodniczącego pełni metropolita przemyski abp Józef Michalik. Statut pozwala na wykonywanie obowiązków przewodniczącego bez przerwy nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. Oznacza to, że abp Michalik może, ale, oczywiście, nie musi zostać wybrany ponownie na przewodniczącego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przewodniczący, ale nie przełożony

Media zawsze bardzo dużo uwagi poświęcają tym wyborom. Kto będzie rządził Kościołem w Polsce? - pytają przed wyborami niektórzy dziennikarze. Dlatego wyjaśniamy, że przewodniczący Episkopatu nie rządzi Kościołem w Polsce. Nie jest jego głową, przywódcą ani zwierzchnikiem innych biskupów. Każdy biskup diecezjalny ma na terenie swojej diecezji pełnię władzy. Pochodzi ona z nadania papieża i tylko Ojciec Święty jest zwierzchnikiem biskupa diecezjalnego.
Jest natomiast rzeczą oczywistą, że warto, aby wszyscy biskupi z danego kraju spotykali się razem co jakiś czas w celu wymiany doświadczeń i koordynacji pracy duszpasterskiej. Takie wspólne spotkanie nazywa się zebraniem plenarnym Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi polscy od wieków skupiali się wokół arcybiskupów gnieźnieńskich, od 1416 r. prymasów Polski, i zwoływanych przez nich synodów prowincjalnych. Po Soborze Watykańskim II dotychczasowe wspólne działania biskupów przybrały prawną formę Konferencji Episkopatu Polski (KEP).
Konferencja przede wszystkim: troszczy się o pielęgnowanie wśród biskupów braterskiej miłości i jedności działania, wspomaga poszczególnych biskupów w ich misji duszpasterskiej, utrzymuje stałą łączność ze Stolicą Apostolską, studiuje problemy duszpasterskie w celu znalezienia najstosowniejszych metod ewangelizacji w warunkach pracy Kościoła w Polsce, troszczy się o życie religijne i moralne katolików w kraju oraz duchową opiekę nad Polonią zagraniczną, stara się o właściwe rozwiązanie problemów społecznych łączących się z posłannictwem Kościoła oraz z zachowaniem i rozwojem kultury chrześcijańskiej.
Konferencja ma też swoje Komisje, Rady i Zespoły, stałe lub doraźne, które zajmują się szczegółowymi zakresami tematycznymi. I tak np. jest Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski, Komisja Nauki Wiary czy Komisja Charytatywna.

Prezydium

Zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski odbywa się kilka razy w roku. Najczęściej w Warszawie, ale także regularnie na Jasnej Górze, gdzie już tradycyjnie biskupi odbywają swoje doroczne rekolekcje. Zebrania odbywają się również w innych miejscach, przy okazji różnych ważnych uroczystości czy rocznic związanych z życiem Kościołów lokalnych. W zebraniu plenarnym mają prawo i obowiązek uczestniczyć wszyscy członkowie Konferencji Episkopatu, czyli: biskupi diecezjalni, biskup polowy, biskupi obrządku bizantyńsko-ukraińskiego, biskupi koadiutorzy, biskupi pomocniczy oraz biskupi pełniący w Polsce szczególne zadania zlecone im przez Stolicę Apostolską lub Konferencję Episkopatu Polski.
Tak złożona struktura o tak wielorakich zadaniach musi mieć grupę osób, która będzie koordynować jej pracę. I to jest właśnie główne zadanie przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. Zwołuje on zebrania plenarne i Radę Stałą oraz im przewodniczy. Przesyła sprawozdania z zebrań plenarnych i dokumenty Konferencji do Stolicy Apostolskiej, za pośrednictwem Nuncjatury Apostolskiej. W pracy pomagają mu: zastępca przewodniczącego, sekretarz generalny, zastępca sekretarza generalnego, ekonom oraz rzecznik prasowy. Przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz sekretarz generalny tworzą Prezydium Konferencji. Prezydium w szczególnych przypadkach, kiedy wymaga tego dobro Kościoła albo wiernych, zgodnie z opinią biskupów Konferencji, może zająć stanowisko w sprawach publicznych.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja – lustro Kościoła

Matka to obecność. To ktoś, kto jest zawsze czynnie obecny. Ktoś, kto rodzi, wychowuje, uczy, każdego dnia oddaje życie, daje przykład, tworzy wypełnione miłością środowisko. Motywuje i ukazuje cel.

Maryja jest Matką. Również Kościół jest Matką... Nie będzie on jednak dobrą Matką, jeśli nie będzie swej Matki Maryi znał, kochał i naśladował. Jeśli z Nią nie będzie. Ona pokazuje, jak ma wyglądać Kościół, by spełnił swą dziejową rolę. By historia mogła się wypełnić Bogiem po brzegi. Pomaga mu takim się stać. Podczas rekolekcji głoszonych w 1976 r. w Watykanie kard. Karol Wojtyła uczył, że „ponowne przyjście [Chrystusa] musi być przygotowane przez Ducha Świętego już nie w łonie Dziewicy, ale w całym Ciele Mistycznym”. Według niego, Kościół ma w czasach ostatnich odzwierciedlić w pełni cechy Maryi i przejąć Jej zbawczą rolę. Innymi słowy, ma być „jak Maryja” – święty i nieskalany, stając się ikoną uniżenia, w której jest już miejsce tylko dla Boga. Wtedy – przekonywał przyszły papież – trudna historia będzie mogła przejść w chwalebną wieczność.

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję