Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: Rembrandt i Łukaszowy tekst o Emaus

O tym, jak fragment Łukaszowego tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) inspirował w kolejnych 30 latach twórczości malarskiej wielkiego Rembrandta opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przypominając o dramatycznych kolejach losu życia XVII-wiecznego artysty duchowny powtarza za znawcami historii sztuki, że „w miarę upływu lat Rembrandt staje się coraz bardziej samotny w tym sensie, że jest coraz bardziej skoncentrowany na swej wizji, a jego malarstwo staje się coraz bardziej niezależne”. Jednocześnie zauważa, że następujące realizacje motywu „wieczerzy w Emaus” stają się bardziej uwewnętrznione i uduchowione.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org, Artsviewer.com, Rkd.nl

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Biblia jest czytana w sposób indywidualistyczny i rozumiana dosłownie. Rembrandt jednak dokonuje także aktualizacji przesłania tekstu biblijnego przez to, że stara się wyrazić to, co sam aktualnie przeżywa i jakie emocje wyraża w przedstawianych postaciach” – cytuje biskup wybitnego historyka sztuki Jana Białostockiego.

Proponuje przyjrzenie się w tym kontekście siedmiu dziełom interpretującym w języku obrazu wydarzenia w Emaus – od przedstawienia tego tematu w 1628 roku do jego ujęcia z 1660 roku. Konfrontuje analizę przedstawionego motywu z konkretnymi faktami życia genialnego malarza, który z hołubionego i majętnego staje się bankrutem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zestawienie siedmiu dzieł Rembrandta traktowanych jako owoc oddziaływania na niego ewangelijnego tekstu prowadzi do wniosku, że szukał on adekwatnego ujęcia spotkania dwóch uczniów z Jezusem przy stole w Emaus. We wszystkich bowiem realizacjach występuje Jezus z dwoma uczniami. W niektórych przedstawieniach sceny występują dodatkowe osoby, w oddali (obraz z 1630), czy w pobliżu samego stołu. Mistrz światłocienia przedstawia objawienie osoby, bóstwa i dobroci Jezusa. We wcześniejszych dziełach skupia swoją uwagę na reakcjach uczniów na rozpoznanie Pana, w późniejszych zaś koncentruje się na postaci Jezusa i promieniowaniu Jego dobroci. Mniejszą wagę przywiązuje do gestu łamania chleba (1654), jeszcze mniejszą do refleksji uczniów po zniknięciu Jezusa. Rembrandt nie stworzył sceny wędrówki czy przekonywania uczniów przez Jezusa do tego, co w Pismach odnosiło się do Niego” – podsumowuje bp Pindel, zastanawiając się, co mogło poruszyć Rembrandta w „biblijnej historii o Emaus”.

Cytuje na koniec Andre Malraux z książki „Nierzeczywiste”: „Rembrandt kocha Chrystusa. Tym goręcej, że od miłości oczekuje odpowiedzi na ziemskie zagadki, jedynego głosu zwyciężającego lęk pierworodny. Odpowiedzią jednak nie jest życie Jezusa, ale boskość Chrystusa – tajemnica Wcielenia. Sztuka Rembrandta przyzywa do miłowania Jezusa, nikt bowiem nie jest bardziej godzien miłości; na co każdy teolog odpowie, że przede wszystkim dlatego, że Bóg jest miłością, a Chrystus synem Boga, który przyjął ciało i został ukrzyżowany dla zbawienia ludzi. Ale nie ma Wcielenia w sztuce irrealności; Wcielenie jest tylko w sztuce, która nie uważa siebie za irrealną”.

Reklama


Podcast można posłuchać również tutaj:

https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-rembrandt-i-lukaszowy-tekst-o-emaus/


2023-04-19 10:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: autorzy i kierownicy duchowi czytają przypowieść o synu marnotrawnym

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Powrót syna marnotrawnego – szkic, Rembrandt, 1642

Powrót syna marnotrawnego – szkic, Rembrandt, 1642

Jezuita o. Józef Augustyn i ks. prof. Edward Staniek – emerytowany już wykładowca patrologii i homiletyki – to dwaj autorzy, których interpretacje przypowieści o synu marnotrawnym przytacza bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.

Jak wyjaśnia autor programu, o. Augustyn swą psychologiczną interpretację przypowieści ubiera w formę medytacji. Jej celem jest przeżycie u uczestnika bezwarunkowej miłości Boga Ojca. Jednocześnie jezuita odwołuje się do słynnego obrazu Rembrandta ukazującego niezwykły portret ojca witającego powracającego syna.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję