Reklama

Dzień pamięci ofiar zbrodni katyńskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W związku z obchodzonym 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej, chciałbym poruszyć zagadnienie pojęcia „sprawiedliwość” na tle morderstw popełnionych na polskich jeńcach wojennych. Pojęcie to, według prawa, jest trudne do zdefiniowania, można o nim mówić jedynie w kontekście prawa międzynarodowego. Można byłoby mówić jeszcze o „sprawiedliwości” w świetle filozofii marksistowskiej, która była podstawą zbrodni popełnionych w byłym ZSRR. Jak wiadomo, po II wojnie światowej wyznawcy tej ideologii znaleźli się również w Polsce, przeważnie wśród pracowników Urzędu Bezpieczeństwa. Również mordy takie - tzw. sądowe - były realizowane po fikcyjnych procesach. Przykładem może być mord na gen. Fieldorfie i wielu żołnierzach AK, NSZ oraz innych Polakach walczących o niepodległość. Nigdy nie doszło do osądzenia zbrodniarzy stalinowskich. A procesy tych, których ewentualnie próbowano osądzić - przeciągały się latami. Prowadzone rozprawy w stosunku do przestępców były przykładem dalszego bezprawia, bo wyrok w sprawach patriotów polskich niejednokrotnie wydawali funkcjonariusze UB. Dla przykładu podaję wyrok wydany za odmowę współpracy: kiedy gen. „Nil” odmówił współpracy z reżimem komunistycznym, jeden z ubeków powiedział: „Jeśli tak, to między nami wszystko skończone. Nie skorzystaliście z niesamowitej okazji. Za prawie nic mogliście uratować życie. Teraz już nam nie jesteście potrzebni. Pożałujecie. Będziecie wisieć”. Sędzia Andrzejew, który był profesorem prawa, odmówił kasacji wyroku gen. „Nila” i został on wykonany 24 lutego 1953 r.
Oficerowie i żołnierze polscy, którzy dostali się do niewoli sowieckiej, decyzją z dnia 5 marca 1940 r. zostali wymordowani. Decyzja ta dotyczyła 14.700 jeńców. Trzeba przypomnieć, że żołnierze polscy, którzy dostali się do niewoli niemieckiej, przeważnie przeżyli.
Przytoczę jeszcze myśl śp. ks. Zdzisława Peszkowskiego, kapelana Rodzin Katyńskich i Pomordowanych na Wschodzie. Uważał on, „że zbrodnie powinny być nazwane, zbrodniarze ukarani, lecz wina za przestępstwa wciąż będzie ciążyć na nowych pokoleniach. Musi tu zostać spełniony warunek, że młodzi ludzie nie zapomną o tym, co się zdarzyło i wzbudzą w sobie postanowienie sprzeciwu wobec popełnionych przez ojców zbrodni”. Słowo „przebaczam”, wypowiedziane wobec drugiej osoby, ma znaczenie tylko wtedy, gdy druga osoba chce uznać swoją własną winę. Jednak obecne władze Rosji mają z tym ogromny problem. Bronią się, że Katyń leży na terenie Ukrainy i to państwo powinno podjąć odpowiedzialność za dokonany mord.
Należy podkreślić, że koncepcja sprawiedliwości jest istotnym warunkiem pokoju społeczności ludzkiej, a jego fundamentem jest pojęcie sprawiedliwości według koncepcji chrześcijańskiej, która opiera się na godności osoby ludzkiej. W przeciwieństwie do niej koncepcja marksistowska opiera się na sprawiedliwości klasowej, a koncepcja liberalna - na wartościach ekonomicznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję