Audycja biblijna: nawrócenie Pawła w wierszach polskich poetów
Wiersze polskich poetów i publicystów – Kazimiery Iłłakowiczówny, Romana Brandstaettera, Anny Kamieńskiej, Jana Turnaua – stanowiące przejaw oddziaływania na nich tekstów o nawróceniu Pawła Apostoła pod Damaszkiem, przywołuje bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Duchowny, odwołując się do metody interpretacji określanej jako „dzieje oddziaływania tekstu biblijnego”, zwraca uwagę, w jaki sposób obrazowanie biblijne rezonuje w świecie przedstawionym przez poetów w analizowanych utworach. Przybliża konkretnych autorów i zwraca uwagę na ich zakorzenienie twórcze w świecie słowa biblijnego.
W podsumowaniu tego odcinaka programu biskup zaznacza:
„Temat nawrócenia Szawła okazał się inspirujący tylko i wyłącznie dla polskich autorów XX wieku. I to jedynie dla poetów zwłaszcza tworzących po II wojnie światowej. Zwracają oni uwagę przede wszystkim na przemianę – tę wewnętrzną, jaka dokonała się w życiu indywidualnym Szawla. Zróżnicowanie w odczytaniu i przeżyciu jego kluczowego doświadczenia wskazuje, że oddziaływanie tekstu biblijnego w przypadku każdego z tych poetów jest bardzo indywidualne, a to potwierdza tylko ich zażyłość osobistą ze słowem Bożym oraz otwartość na jego oddziaływanie. Osobiste doświadczenie życiowe i inspiracje stanowią ważny, ale zewnętrzny klucz hermeneutyczny”.
Bp Pindel informuje na koniec, że najobszerniejszy wykaz odniesień do biblijnych tekstów o Pawle w formie antologii zawarty jest w dziele pt. „Naczynie wybrane. Paweł Apostoł w oczach polskich kaznodziejów, uczonych, pisarzy i poetów”. Autorami wyboru, wstępu i opracowania są Anna Gąsior i ks. Janusz Królikowski.
„Nie tylko w Emaus można poznać Pana po łamaniu chleba” – tak bp Roman Pindel zatytułował najnowszy odcinek swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przedmiotem analizy duchowny uczynił fragment Ewangelii Łukaszowej (Łk 24 13-35) – najdłuższy tekst relacjonujący ukazywanie się Jezusa po zmartwychwstaniu. Opowiada on o dwóch uczniach idących do Emaus, którym towarzyszy Chrystus, dający się im poznać dopiero u kresu drogi.
Analizując fragment omawianego tekstu biskup precyzuje, że „z punktu widzenia narratologii istotna jest zmiana”, jaką można zauważyć w postrzeganiu Jezusa przez uczniów. „Na początku rozmowy z nieznajomym wydaje się im, że są doskonale poinformowani odnośnie faktów z ostatnich dni, nie mogą jedynie zrozumieć, dlaczego tak tragicznie zakończyła się działalność prorocka Jezusa. Nie wierzą w Jego zmartwychwstanie, nie wiedzą, co sądzić o fakcie pustego grobu i nie znają tego, co we wszystkich Pismach odnosi się do losu Mesjasza. Nieznajomego traktują wpierw jako pielgrzyma powracającego z Jerozolimy po świętach Paschy, który powinien coś wiedzieć o sprawie Jezusa” – zauważa i wskazuje na punkt zwrotny tej relacji – przywoływanie Pisma i łamanie chleba przez nieznajomego.
Parafia Rzymskokatolicka pw. Św. Barbary w Pionkach
Największy obraz Jezusa Miłosiernego w Polsce
Bp Marek Solarczyk poświęcił obraz Miłosierdzia Bożego, który znajduje się w kościele św. Barbary w Pionkach. Uroczystość odbyła się z okazji z zakończonego roku jubileuszowego pionkowskiej parafii, która obchodzi 95-lecie powstania.
To obecnie największy wizerunek w Polsce, przedstawiający Chrystusa zmartwychwstałego, który udziela ludzkości łask wysłużonych na krzyżu. Występuje też pod nazwą Jezu ufam Tobie. Jego wysokość wynosi 3,5 metra, a sama postać Chrystusa mierzy 3 metry.
Papież Franciszek udaje się w niedzielę na Korsykę, którą odwiedzi jako pierwszy papież w historii. Głównym celem jego około 10-godzinnej wizyty na francuskiej wyspie jest udział w kongresie na temat pobożności ludowej w rejonie Morza Śródziemnego.
Papież odwiedzi też miejsca związane z postacią Napoleona Bonaparte, który urodził się na tej wyspie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.