Osiemnaście wykładów o encyklikach Jana Pawła II dostępnych w sieci
Jakie są najważniejsze dary Kościoła? Czym jest Odkupienie? Jaki jest sens istnienia? Czym jest prawda? Dlaczego istnieje zło? Co czeka nas po życiu ziemskim? Jan Paweł II ogłosił 14 encyklik. W każdej z nich odnosi się wprost do najważniejszych pytań dotyczących ludzkiej egzystencji i życia Kościoła.
10 sierpnia 2023 r. Teologia Polityczna oddaje do dyspozycji internautów ostatni, osiemnasty wykład z cyklu „JP2 na nowo odczytany. Dzieło | Konteksty | Idee”. Prelekcję dotyczącą ostatniej encykliki Jana Pawła II „Ecclesia de Eucharistia" („O Eucharystii w życiu Kościoła") wygłosi o. Dominik Jurczak OP.
Wykład „Ecclesia de Eucharistia" zamyka kilkumiesięczny cykl, w którym trzynastu wybitnych teologów i historyków na zaproszenie Teologii Politycznej, na nowo zgłębia naukę i encykliki św. Jana Pawła II. „JP2 na nowo odczytany. Dzieło | Konteksty | Idee” to czternaście wykładów poświęconych każdej encyklice z osobna, a ponadto cztery wykłady dotyczące pielgrzymek i historii pontyfikatu, co pozwala dostrzec ich znaczenie w szerszej perspektywie.
Cykl „JP2 na nowo odczytany. Dzieło | Konteksty | Idee” to uczta intelektualna zarówno dla tych, którzy poszukują uporządkowanej, akademickiej refleksji nad podstawowymi zagadnieniami teologii, eklezjologii, jak i dla osób szukających odpowiedzi na zasadnicze pytania w swoim życiu. Wykłady powstały z myślą o każdym, kto chciałby głębiej poznać nauczanie Jana Pawła II, w tym o studentach, katechetach, duchownych.
Reklama
Wykłady wygłosili ks. prof. Jerzy Szymik, ks. prof. Robert Skrzypczak, o. prof. Jarosław Kupczak OP, prof. Dominika Żukowska-Gardzińska, prof. Michał Gierycz, o. prof. Michał Paluch OP, prof. Paweł Skibiński, prof. Barbara Strzałkowska, ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, bp prof. Jacek Grzybowski, o. prof. Jacek Salij OP, s. dr hab. Joanna Nowińska, prof. Rafał Łętocha, o. dr Dominik Jurczak OP.
„Idąc drogą bliskiego nam świętego Jana Pawła II, chcielibyśmy spróbować zejść głębiej – przemyśleć Jego pontyfikat na nowo. Mamy nadzieję, że wykłady pomogą tym wszystkim, którym głębia niestraszna” – mówi Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej, dyrektor programowy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu, Angelicum w Rzymie.
„To właśnie w owych encyklikach najbardziej krystalicznie wybrzmiała jego [Jana Pawła II] ewangeliczna mądrość, potęga duchowa, genialność diagnozy współczesności. Przede wszystkim to, za co najbardziej go kochamy i co jest nam najbardziej pomocne w codzienności — mianowicie to, że jest przewodnikiem po trudnych drogach tego, co się nazywa życie. Dlatego powtórzę za św. Augustynem: »tolle, lege«. Bierz i czytaj – mówi ks. prof. Jerzy Szymik, jeden z prelegentów serii wykładów przybliżających naukę i pontyfikat Jana Pawła II.
Wykłady cyklu "JP2 na nowo odczytany. Dzieło | Konteksty | Idee":
➤ „Pontyfikat JP2: 1978-1989 – Paweł Skibiński
➤ „Redemptor hominis” – ks. Jerzy Szymik
➤ „Dives in Misericordia” – o. Jarosław Kupczak OP
➤ „Pielgrzymki JP2 do Polski 1978-1989” – Paweł Skibiński
Reklama
➤ „Dominum et vivificantem – ks. Robert Skrzypczak
➤ „Redemptoris Mater” – o. Michał Paluch OP
➤ „Sollicitudo rei socialis” – ks. Piotr Mazurkiewicz
➤ „Pontyfikat JP2: 1990-2005” – Paweł Skibiński
➤ „Redemptoris missio” – Barbara Strzałkowska
➤ „Centesimus annus” – o. Jacek Salij OP
➤ „Veritatis splendor” – o. Jarosław Kupczak OP
➤ „Evangelium vitae” – Michał Gierycz
➤ „Pielgrzymki do Polski 1990-2005” – Paweł Skibiński
➤ „Ut unum sint" - s. Joanna Nowińska
➤ „Fides et ratio” – bp Jacek Grzybowski
➤ “Ecclesia de Eucharistia” - o. Dominik Jurczak OP
Osiemnasty wykład, poświęcony jest ostatniej encyklice Jana Pawła II „Ecclesia de Eucharistia" („O Eucharystii w życiu Kościoła"), jest okazją do refleksji nad tym, czym jest Eucharystia, jak należy ją rozumieć w życiu Kościoła, w jaki sposób buduje ona Kościół. Prelekcję wygłosi o. Dominik Jurczak OP. Emisja wykładu 10 sierpnia 2023 r., godz. 18:00, na kanale YT Teologii Politycznej oraz Spotify.
dr Dominik Jurczak OP – liturgista, rekolekcjonista, absolwent teologii UPJPII, doktor nauk liturgicznych, wykładowca i dziekan Wydziału Teologicznego na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) oraz wykładowca w Papieskim Instytucie Liturgicznym (Anselmianum) w Rzymie.
Link do wydarzenia na Facebook >>>
Reklama
Patronem medialnym cyklu „JP2 na nowo odczytany. Dzieło | Konteksty | Idee”
jest Radio Warszawa.
Teologia Polityczna (teologiapolityczna.pl) to ogólnopolskie środowisko skupiające intelektualistów, naukowców, publicystów, młodzież akademicką, artystów o poglądach konserwatywno-liberalnych. Teologia Polityczna jest pierwszym pismem reprezentującym nieznaną w Polsce dziedzinę z pogranicza filozofii, polityki i teologii. „Na sprawy polityczne chcemy spojrzeć z perspektywy spraw ostatecznych” piszą autorzy we wstępie pierwszego numeru pisma, który ukazał się na przełomie 2003/4 roku.
2023-08-09 10:40
Ocena:+2-1Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Zmarł były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kard. William Joseph Levada
Wieku 83 lat zmarł 26 września w Rzymie były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kard. William Joseph Levada. Był on pierwszym następcą kard. Jospeha Ratzingera na tym urzędzie, kierując tą dykasterią od 13 maja 2005 do 2 lipca 2012 roku.
William Joseph Levada urodził się w Long Beach w Kalifornii 15 czerwca 1936 r. Uczył się w szkole podstawowej i średniej w swym mieście rodzinnym, po czym wstąpił do seminarium archidiecezji Los Angeles. Następnie kontynuował studia w Kolegium Północnoamerykańskim w Rzymie i na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskm, uzyskując doktorat z teologii.
W 1980 r. rozpoczęto gruntowne czyszczenie i restaurację Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Po usunięciu pyłu i brudu nagromadzonego przez ponad czterysta lat zostały odsłonięte w pierwotnym
blasku wspaniałe malowidła znamienitych artystów. Wśród nich, na ścianie ołtarza, znajduje się monumentalny fresk Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, który powstał w latach 1536-1541. To jedno
z najwspanialszych arcydzieł sztuki renesansu. Artysta w mistrzowski sposób posługując się kolorami oraz z wielkim poczuciem ruchu, ukazał na obrazie wzrastające napięcie i oczekiwanie osób, które otaczają
Chrystusa. Pośrodku On, surowy i nieubłagany, sprawuje Sąd. To wyobrażenie zakłada sędziowską, a zarazem królewską godność Chrystusa.
W 34. niedzielę zwykłą, ostatnią w roku liturgicznym, staje także przed nami Jezus Chrystus jako Król Wszechświata. Kult Chrystusa Króla wyrósł z nabożeństwa do Serca Jezusowego. Na prośbę biskupów polskich,
za pontyfikatu papieża Klemensa XIII w 1765 r. została wprowadzona uroczystość Serca Jezusowego, w piątek po oktawie Bożego Ciała. Papież bł. Pius IX w 1856 r. rozciągnął obchody tego święta
na cały Kościół. W 1925 r. papież Pius XI wydał encyklikę Quas primas i na mocy posiadanej władzy zaprowadził do liturgii kościelnej osobne święto Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Wyznaczył je
na ostatnią niedzielę października i polecił, aby w tym dniu corocznie oddawano całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Podczas reformy kalendarza liturgicznego, po Soborze Watykańskim II, papież
Paweł VI przeniósł to święto w 1969 r. na ostatnią niedzielę roku liturgicznego nadając mu nazwę Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.
Chociaż uroczystość została wprowadzona stosunkowo niedawno (79 lat temu), to odniesienie tytułu królewskiego do Boga było używane w Biblii dla wyrażenia tajemnicy Pana, który zasiadając na niebieskim
tronie jest władny objąć, prowadzić cały kosmos i nim rządzić. Na kartach Pisma Świętego obraz króla zasiadającego na tronie pierwszy raz zjawia się w pieśni Mojżesza i Miriam: „Pan jest królem
na zawsze, na wieki!” (Wj 15,18). Idea wiecznego królowania Boga powraca wielokrotnie w innych księgach. Jego panowanie trwa od niepamiętnych czasów (por. Ps 74; 93).
W starotestamentowych Księgach Sędziów i Samuela królowanie Pana nad swym ludem wyklucza ludzką władzę królewską jako właściwą formę sprawowania rządów nad ludem Przymierza. Ustanowienie Saula, a
potem Dawida królem wymagało szczególnego przyzwolenia Bożego. Królewski dom Dawidowy nie obala najwyższej władzy Boga, jest On nadal najwyższym Władcą, Panem całej ludzkości i Królem Izraela. Bóg panuje
nad swoim ludem i nad królem Izraela. Biblijny obraz panowania Bożego ogarnia swym zasięgiem wszystkie narody. Bóg sprawuje nad wszystkimi suwerenną władzę, a w czasach ostatecznych wszystkie narody oddadzą
Mu cześć.
Psalm 93 pięknie chwali królowanie Boga: „Pan króluje, oblókł się w majestat, Pan przywdział potęgę i nią się przepasał: tak utwierdził świat, że się nie zachwieje…” (w. 1). Podobnie
Psalm 47 oraz Psalmy 96-99 są pięknymi hymnami na cześć Boga-Króla. Panowanie Boga obejmuje wszystkie siły natury oraz wszystkich bogów, których czczą ludzie. Pan Bóg panuje w niebie, a Stary Testament
wymienia Arkę Przymierza jako tron Boży (1 Sm 4,4; Ps 99,1). Prorok Izajasz ukazuje Boga na wysokim i wyniosłym tronie w otoczeniu serafinów oddających Mu cześć. Prorok Zachariasz głosi, że Bogu należy
się chwała od wszystkich narodów.
Nowy Testament ukazuje często Pana Jezusa jako króla. Ten obraz nawiązuje do przepowiedni króla z rodu Dawida oraz pochodzącej ze Starego Testamentu idei Mesjasza. Mesjasz - z języka hebrajskiego
- znaczy „namaszczony, pomazaniec”. Te określenia zostały przejęte przez język grecki (messias), co po przetłumaczeniu zostało odzwierciedlone w formie „christos”. Jezus
Chrystus, jak wykazuje Ewangelista Mateusz (1,1) i Apostoł Narodów w Liście do Rzymian (1, 3), jest potomkiem Dawida. Jest więc królewskim pomazańcem, jak wskazują na Niego liczne proroctwa ze Starego
Testamentu.
W Ewangeliach Jezusa nazwano Synem Dawida, królem Żydów lub królem Izraela. Podczas procesu sądowego przed Piłatem tych tytułów używają Jego wrogowie - oskarżyciele. Jezus potwierdził wprost
swą królewską godność odpowiadając na pytanie najwyższego arcykapłana: „Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?” (Mk 14,61). Jezus odpowiedział wtedy: „Ja Jestem [Mesjaszem].
Ujrzycie Syna Człowieczego siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi” (Mk 14,62).
Opis królewskiego panowania Chrystusa osiąga swoje apogeum w Księdze Apokalipsy. Bóg przez św. Jana przedstawia Jezusa jako Króla królów i Pana panów (por. 19,16; 17,14). Jezus Chrystus zajmuje w
proroczej wizji Nowego Testamentu miejsce należne Bogu w tekstach Starego Testamentu mówiących o Jego panowaniu. Jezus Chrystus jest Królem narodów lub wieków. Apokaliptyk ukazuje w większej części swej
księgi zwycięstwo Boga nad mocami zła.
W Nowym Testamencie, w osobie Jezusa Chrystusa połączone są urzędy proroka, kapłana, sędziego i króla ze Starego Testamentu. Jezus jest królem wywyższonym ponad wszystko i ponad wszystkich; przed
Nim zegnie się każde kolano, jak trafnie ujął to św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2,9-11).
Jezus Chrystus jest Królem. A Jego królestwo? Liturgia mszalna mówi w prefacji - uroczystym wezwaniu do dziękczynienia - że jest to „wieczne i powszechne Królestwo: królestwo prawdy
i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju” (MR 205*). Odwołajmy się jednak do Pisma Świętego Nowego Testamentu, w którym jest o nim mowa ponad 100 razy, najczęściej
w przypowieściach. Niektóre przypowieści są przedstawione przez różnych Ewangelistów. Założenie Królestwa Bożego opisuje Jezus w przypowieści o zasiewie i jego różnych wynikach. To królestwo charakteryzuje
się dynamizmem rozwoju. Ukazany jest on jako zasiew rosnący własną siłą lub jako ziarno gorczycy czy zaczyn chlebowy. Najwyższą wartość Królestwa Bożego przedstawiają przypowieści o skarbie ukrytym w
roli i drogocennej perle, o wieży i wojnie. Pomimo zainaugurowania Królestwa Bożego na ziemi, na świecie istnieje zło, co odzwierciedla przypowieść o chwaście oraz o sieci zagarniającej różne ryby: dobre
i złe.
W Królestwie Bożym obowiązują inne, nowe kryteria oceny, w stosunku do ludzkich królestw. O tej nowej skali opowiadają przypowieści o faryzeuszu i celniku, o głupim bogaczu, który zbudował nowe spichlerze;
bogaczu, który się świetnie bawił i o Łazarzu; robotnikach w winnicy, o dwu skreślonych długach (jawnogrzesznica), zaginionej owcy, zagubionej drachmie oraz o synu marnotrawnym. Cechy królestwa, które
można poznać z nauczania Jezusa budzą w niektórych słuchaczach zasadniczy opór. Kapitalnie przedstawia to przypowieść o dziatwie na rynku, przypowieść o dwóch synach wobec rozkazu ojcowskiego, przypowieść
o wielkiej uczcie i niegrzecznych zaproszonych, o nieurodzajnym drzewie figowym i o przewrotnych rolnikach - dzierżawcach winnicy.
Dla Królestwa Bożego potrzeba się poświęcić. Wzywa nas do tego przypowieść o obrotnym (nieuczciwym) rządcy oraz o minach i talentach. Wobec takich wymagań Pan Jezus daje wskazówki w postaci nowego
przykazania, aby się nie pogubić w drodze. Odzwierciedlają je przypowieści o nielitościwym współsłudze i miłosiernym Samarytaninie. W Królestwie Bożym obowiązuje modlitwa, która czyni prawdziwymi synami.
Przykładem ducha modlitwy jest przypowieść o natrętnym przyjacielu i ukazująca niesprawiedliwego sędziego, który ugina się wobec wielkiej wytrwałości ubogiej wdowy.
Królestwo Boże już się rozpoczęło. Kościół jest - jeszcze niedoskonałą - fazą jego realizacji. Kiedy nadejdzie Król, królestwo Boże stanie się w całej pełni. Do gotowości i czujności na
Jego przyjście wzywają nas przypowieści o czujnym odźwiernym, czujnym gospodarzu, słudze wiernym i niewiernym, dziesięciu pannach i sługach nagrodzonych za czujność.
Z okazji uroczystości ku czci Chrystusa Króla spojrzeliśmy na samego Chrystusa i na Jego Królestwo. W dobie powszechnej demokratyzacji; w epoce, gdy już królestwa ziemskie można policzyć na palcach
- odwołaliśmy się nieco do biblijnej idei królowania Boga, która w nauczaniu Chrystusa otrzymała swój definitywny kształt, stając się synonimem zbawienia człowieka. Docierając bowiem w liturgii
do końca roku, trzeba spojrzeć na rzeczy ostateczne, na cel ludzkiego życia, którym jest wieczne zbawienie.
W archidiecezji przemyskiej majestatyczny tytuł Chrystusa Króla noszą parafie w: Jarosławiu, Łańcucie, Łubnie Opacem, Przeworsku, Sanoku i Trzcianie-Zawadce. Godną zauważenia jest monumentalna figura
Chrystusa Króla stojąca w Rakszawie przy drodze Łańcut - Leżajsk, wskazująca drogę do kościoła. Z kolei w Jarosławiu, w pobliżu kościoła pw. Ducha Świętego, stoi od niedawna figura, jako materialny
znak poświęcenia miasta Chrystusowi Królowi. Kult Chrystusa Króla jest bardzo żywy, bo wyrasta z dobrze rozwiniętego nabożeństwa do Bożego Serca, zaprowadzonego przez św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara.
Jezus Chrystus - Odkupiciel ludzkości, jest darem Ojca ze swego ukochanego, Jednorodzonego Syna, darem tym większym, że z Bożego Serca płyną dla nas życiodajne, oczyszczające zdroje Krwi. Królestwo
Boże jest także darem, wobec którego, tak jak w przypadku Chrystusa, trzeba zająć osobiste stanowisko: przyjąć je z wdzięcznością lub odrzucić. Przyjąć królestwo - i to jako wartość bezwzględnie
najwyższą - to przyjąć samego Chrystusa-Króla, a przyjąć nie tylko z Jego programem, prawem i wymaganiami, ale i z Jego miłością, która przemienia świat. Przyjąć zaś, to nie znaczy uznać tylko w
teorii, ale całkowicie się zaangażować w tę jedyną sprawę, która wszystko przetrwa.
Nasze pragnienie wyrażajmy w słowach z Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź Królestwo Twoje!”
To odpowiedź na zaproszenie papieża Franciszka, aby zjednoczyć się z młodymi całego świata we wspólnym wyznawaniu wiary. Słowa, które towarzyszyły w tym dniu były z proroka Izajasza: „Ci, co zaufali Panu, biegną bez znużenia”.
Dzień młodych rozpoczął się w szkole ojców pijarów, gdzie s. Anna Mikołajewicz, Adoratorka Krwi Chrystusa i katechetka w szkołach bolesławieckich mówiła do młodych o potrzebie zaufania Chrystusowi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.