Ogromne zainteresowanie, jakie wzbudziła konferencja naukowa pt. „Sztuka po Trydencie”, zorganizowana w dniach 31 maja - 1 czerwca 2012 r. przez Instytut Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, zdumiało wszystkich, na czele z organizatorami. Przez dwa dni sale wykładowe pękały w szwach.
Sobór Trydencki (1545-63) odegrał fundamentalną rolę w dziejach Kościoła katolickiego. Był odpowiedzią na wyzwania reformacji. Jego reformy dotknęły niemal wszystkich sfer życia, również szeroko pojętej sztuki. Zdaniem ks. prof. Andrzeja Witko, dyrektora Instytutu Historii Sztuki i Kultury UPJPII i organizatora krakowskiej sesji, sztuka po Trydencie pokazała tryumf i wielkość Kościoła katolickiego, otwierając nowe obszary i konsolidując dotychczasowe pola artystyczne w służbie przekazu wiary. Od lat ten artystyczny rozkwit po Soborze Trydenckim jest przedmiotem intensywnych badań naukowych.
Krakowska konferencja naukowa stała się okazją dla przedstawicieli wielu ośrodków naukowo-badawczych z Polski i z zagranicy do zaprezentowania wyników prowadzonych obecnie badań w kontekście wdrożonych w połowie XVI wieku reform soborowych. Wśród wybitnych prelegentów znaleźli się uczeni z Białegostoku, Gdańska, Lublina, Łodzi, Kielc, Opola, Siedlec, Torunia, Warszawy, Wrocławia i Krakowa, a także goście z Belgii i Niemiec. Honorowy patronat nad sesją objął kard. Stanisław Dziwisz, metropolita krakowski.
Dwudniowa konferencja poświęcona sztuce nowożytnej w Polsce i całej zachodniej Europie w okresie po Soborze Trydenckim rozpoczęła się w Auli bł. Jana Pawła II Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Krakowie. Licznie zgromadzonych przywitali rektor UPJPII - ks. prof. Władysław Zuziak oraz dziekan Wydziału Historii Kościoła i Dziedzictwa Kulturowego UPJPII - ks. prof. Józef Wołczański. Sesję otworzył dr hab. Wojciech Kęder z UPJPII w Krakowie, który przedstawił dzieło Soboru Trydenckiego w okresie kontrreformacji. Potem obrady konferencji przeniosły się do Instytutu Historii Sztuki i Kultury UPJPII przy ul. Sławkowskiej.
Wśród ponad trzydziestu wykładów na szczególną uwagę zasługują wystąpienia: prof. Juliusza Chrościckiego z Uniwersytetu Warszawskiego - „Michelangelo Buonarroti - pierwszą ofiarą ojców Soboru Trydenckiego”; prof. Heinricha Alberta Boesten-Stengela z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu - „The Exactness of Images. Decorum and sensus litteralis in Caravaggio’s «Calling of St. Matthew»”; ks. prof. Andrzeja Witko z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II - „El Greco a ikonografia potrydencka”; prof. Teresy Grzybkowskiej z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie - „Malowane figury i rzeźbiarskie obrazy. Hiszpański triumf potrydenckiej dewocji”; prof. Andrzeja J. Baranowskiego z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk - „Architektura zakonów triumfującego Kościoła”; prof. Agnieszki Bender z Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego - „Szaty liturgiczne z hafciarskich pracowni Radziwiłłów”.
Wydarzeniem towarzyszącym sesji była promocja księgi pamiątkowej ku czci śp. ks. prof. dr. hab. Zdzisława Klisia „Limen expectationis”, pod redakcją ks. prof. Jacka Urbana i ks. prof. Andrzeja Witko. Uroczystość rozpoczęła się już 30 maja br. Mszą św. w kościele Świętego Krzyża. Następnie w Instytucie Historii Sztuki i Kultury można było wysłuchać wspomnień o ks. Zdzisławie Klisiu jako uczonym, koledze i członku rodziny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu