Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Chrystusie! Ukryj w swych ranach mój ból, żal i gniew

Rozważania do Ewangelii Mt 5, 20-26.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piątek, 23 lutego. Wielki Post

• Ez 18, 21-28 • Ps 130 • Mt 5, 20-26

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego. Słyszeliście, że powiedziano przodkom: „Nie zabijaj!”; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: „Raka”, podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł: „Bezbożniku”, podlega karze piekła ognistego.

Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam sobie przypomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem przyjdź i dar swój ofiaruj. Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko, dopóki jesteś z nim w drodze, by cię przeciwnik nie wydał sędziemu, a sędzia dozorcy, i aby nie wtrącono cię do więzienia. Zaprawdę, powiadam ci: Nie wyjdziesz stamtąd, dopóki nie zwrócisz ostatniego grosza».

„Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam sobie przypomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem przyjdź i dar swój ofiaruj”. Chrystus dotyka jakże ważnego w naszym życiu przebaczenia. Któż jednak wciąż pamięta o wspomnianych słowach Chrystusa? Iluż z nas wspomni przed Mszą Świętą o osobach, które mogą mieć coś – może jakieś nieporozumienia, przykre słowa, wyrządzone zło – przeciw niemu? Któż się nad tym zastanawia?

Każdy z nas jest inny, ma różny stopień wrażliwości, różne doświadczenia życiowe, różne zranienia, których nawet niechcąco wystarczy dotknąć, aby sprawić ból, zniechęcić do bliskich kontaktów z innymi ludźmi, a w najgorszym przypadku nawet zabić miłość w sercu drugiego człowieka. Tak naprawdę głęboko można zranić jedynie osobę, która bardzo kocha. W relacjach przypadkowych, w obojętności, rany zadane są mniej głębokie, ból mniej dotkliwy.

Reklama

Trzeba jednak pamiętać, że Chrystus, poprzez swoją bezgraniczną miłość do każdego z nas, współodczuwa z nim. Zatem raniąc kogoś, ranimy Chrystusową miłość, a więc ranimy samego Chrystusa. Dążenie do pojednania, choćby czasem słowo „przepraszam”, pokorna prośba o wybaczenie nawet w bardzo krótkiej formie „proszę, wybacz mi”, może wystarczyć, aby zaleczyć rany, obalić wzrastający mur wrogości. Może zamknąć drzwi szatanowi, który karmi się gniewem, nienawiścią, podziałami między ludźmi. Można by się pokusić o stwierdzenie, że tylko człowiek, który umie przebaczać, może być szczęśliwy i dawać szczęście innym.

Przebaczenie jest gwarantem trwałych związków zarówno małżeńskich, jak i przyjaźni, a także wszelkich dobrych układów między ludźmi. Psycholog Richard Fitzgibbons opisuje następujące skutki wybaczenia: obniża się poziom złości i wrogości w życiu człowieka, poprawia się zdolność kochania i bycia kochanym, zwiększa się zdolność człowieka do kontrolowania gniewu, zwiększa się umiejętność ufania ludziom, poprawia się zdrowie psychiczne, człowiek uwalnia się spod kontroli wydarzeń z przeszłości i przestaje powtarzać negatywne zachowania. Potrzeba przebaczania jest wpisana w naturę człowieka. W chrześcijaństwie jednak osiąga swój szczyt poprzez przykład Chrystusa, który oddał swe życie za grzeszników. Zatem każdy z nas może spojrzeć na krzyż, pomyśleć chwilę i porównać swoje cierpienie z Jego cierpieniem, zadanym Mu niesprawiedliwie.

Czy ktoś z nas doznał od drugiego człowieka aż takiego okrucieństwa, tak strasznej niesprawiedliwości? A jednak On mówi: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią”. Ci, którzy nas ranią, też nie wiedzą, co czynią. Przecież sprawcą każdego grzechu jest szatan, który tak wpływa na nasze myśli, odczucia, aby przekonać nas o naszej słuszności, w odczuwaniu krzywdy i wszelkich innych negatywnych konsekwencji słów i czynów drugiego człowieka. Tak naprawdę każdego grzesznika można by porównać do owego człowieka z Ewangelii, który został napadnięty przez zbójców. Tymi zbójcami tutaj są złe duchy, szatan, który zranił w nim obraz Boży właśnie przez grzech i to do tego stopnia, że ów nieszczęśnik już nie umie sam się wyrwać ze szponów zła. W przypadku przebaczania stajemy w roli miłosiernego samarytanina pomagającego komuś wrócić duchowe zdrowie właśnie przez Chrystusa, który zwyciężył zło, śmierć, szatana…

Reklama

Przebaczając, możemy też liczyć na przebaczenie ze strony Boga Ojca, na mocy słów naszej codziennej modlitwy Ojcze nasz. Teraz w chwili ciszy, oczami wyobraźni przywołaj osobę, której trudno ci przebaczyć. Spójrz na ukrzyżowanego Chrystusa i powtórz za Nim: „Ojcze, odpuść jej, bo nie wie, co czyni. Chrystusie! Ukryj w swych ranach ją i mój ból, żal, gniew, abym umiał kochać na nowo Twoją miłością”.

A.S.

ROZWAŻANIA NA ROK 2024 DOSTĘPNE W KSIĄŻCE "ŻYĆ EWANGELIĄ". DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

2024-01-06 12:55

Ocena: +28 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Serce Jezusa, zbawienie ufających Tobie...

Tak często wypowiadamy słowo ufność. Ufamy Bogu, ufamy we wstawiennictwo Maryi, ufamy drugiemu człowiekowi. A dziś słowo ufność rozważamy w odniesieniu do osoby Jezusa Chrystusa.

Jezus Chrystus, kiedy objawił się św. S. Faustynie, przedstawił Jej orędzie Bożego Miłosierdzia. Mówił: „Nie znajdzie ludzkość uspokojenia, dopóki się nie zwróci z ufnością do Miłosierdzia Mojego”. I dalej: „Łaski z Mojego Miłosierdzia czerpie się jednym narzędziem, a nim jest ufność. Im dusza więcej zaufa, tym więcej otrzyma” (Dz. 1578). Jak wiele możemy otrzymać już tu na ziemi, jeśli tylko zaufamy Jezusowi. On niczego nie zabiera, a daje stokroć więcej – nauczał nas Papież Benedykt XVI. Zaufać Jezusowi, to znaczy uwierzyć Mu. Jego słowo mylić nie może. On nigdy człowieka nie okłamał. On jest Bogiem przebaczenia i miłości, Bogiem łaski i miłosierdzia. Zaufanie, jakie okazujemy Jezusowi, jest zawsze początkiem naszego nawrócenia, usprawiedliwienia i zbawienia. Jako Lidzi zbawionych, Chrystus chce mieć nas blisko siebie, wszak wypowiedział słowa szczególne: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię”. Ale czy można być blisko Jezusa, jeśli się Mu nie ufa? Przypomnijmy sobie w tym miejscu słowa skierowane przez Zbawiciela do św. Faustyny: „Łaski z Mojego Miłosierdzia czerpie się jednym narzędziem, a nim jest ufność. Im dusza więcej zaufa, tym więcej otrzyma” (Dz. 1578). Jak widzimy, prawdziwa bliskość z Jezusem jest możliwa wówczas, kiedy ufa się Mu bezgranicznie. Taka ufność, rodzi nadzieję, stąd mówimy w kolejnym wezwaniu litanijnym: Serce Jezusa, nadziejo w Tobie umierających – zmiłuj się nad nami. W tym wezwaniu, jakby w zwierciadle odbijają się słowa z Księgi Apokalipsy, słowa, które możemy usłyszeć w czasie chrześcijańskich pogrzebów. „Błogosławieni, którzy w Panu umierają” (Ap 14,13). Kiedyż bardziej człowiek potrzebuje otuchy niż w godzinie śmierci? Otucha, jakiej często potrzebujemy w naszym życiu, zawsze rodzi nadzieję. W chwili bólu i cierpienia, smutku i dramatów, pragniemy wsłuchiwać się w słowa naszych przyjaciół, słowa, które nas podbudowują i dają nadzieję, że wszystko będzie dobrze. Nie wolno zapomnieć nam, chrześcijanom, że najpewniejszą i najskuteczniejszą pomocą w takich chwilach, jest Najświętsze Serce Pana Jezusa. Jeśli człowiek umierając, przyzywa na pomoc Serce Jezusowe, otrzyma wielką łaskę i moc, otrzyma otuchę i spokój duszy. Warto o tym szczególnym momencie pomyśleć już dużo wcześniej, by dane nam było umierać w Sercu Jezusa. A umierać w Sercu Jezusa, to starać się żyć w łasce uświęcającej i mieć nabożeństwo do Serca Pana Jezusa. Każdy, kto jest czcicielem Serca Jezusowego, dozna od Niego w chwili śmierci, szczególnej pociechy i umocnienia oraz nie zwątpi w Miłosierdzie Boże.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: dojrzałość to mądrość życiowa

2024-05-06 07:53

[ TEMATY ]

maturzyści

Bp Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Znakiem piękna Kościoła są żywe parafie, wspólnoty, w których rodzą się inicjatywy duszpasterskie, gdzie ludzie się jednoczą, a nie dzielą – mówił bp Krzysztof Włodarczyk

Znakiem piękna Kościoła są żywe parafie, wspólnoty, w których rodzą się inicjatywy duszpasterskie, gdzie ludzie się jednoczą, a nie dzielą –
mówił bp Krzysztof Włodarczyk

„Dojrzałość to mądrość życiowa, dzięki której mogę dokonywać wyborów zgodnych z Bożym planem” - mówił bp Krzysztof Włodarczyk, błogosławiąc maturzystom z diecezji bydgoskiej.

Msza św. w Katedrze św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy była miejscem modlitwy dla zdających w tym roku egzamin dojrzałości. - Matura z pewnością jest jednym z tych momentów, o których mówimy, że są najważniejszymi w naszym życiu, ale czy na pewno? Powiem przekornie: Pan Jezus nie mówi o tym egzaminie nic - mówił ks. Henryk Stippa, który przewodniczył modlitwie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję