Reklama

Kościół

Kard. Ryś: potrzeba nowych podręczników do historii Kościoła

Na potrzebę powstania nowych podręczników do historii Kościoła, uwzględniających aktualne Magisterium w temacie relacji z Żydami i judaizmem wskazał kard. Grzegorz Ryś, natomiast o mocny głos polskiego episkopatu w sprawie win Kościoła i antysemityzmu zaapelowała prof. Joanna Tokarska-Bakir podczas konferencji naukowej „Żydzi i judaizm w historii Kościoła, teologii i praktyce eklezjalnej” na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Konferencja odbywa się w ramach XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

2025-01-15 19:52

[ TEMATY ]

podręcznik

Kard. Grzegorz Ryś

historia Kościoła

relacje z Żydami

Archidiecezja Łódzka

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Temat „Żydzi w historii Kościoła, Kościół w historii Żydów” podjęli prof. Joanna Tokarska-Bakir (PAN) i kard. Grzegorz Ryś, a panel poprowadził i prof. Sławomir Jacek Żurek (KUL).

Kard. Ryś w swoim wystąpieniu omówił nauczanie historii Kościoła w Polsce po Soborze Watykańskim II i deklaracji „Nostra aetate”, odnosząc się do najważniejszych uczelnianych podręczników tego przedmiotu. „Nie chcę mówić, czy Kościół się zmienił, ufamy że tak, ale czy ta zmiana się przełożyła na wykład historii Kościoła” - mówił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Czy historia ma obowiązek się zmienić po „Nostra aetate”? Ona albo jest dobra albo zła i zależy od tego, jak się czyta źródła. W jakim sensie miałaby się zmieniać? Czy to zachęta do uprawiania eklezjalnej polityki historycznej? Ja nie znoszę tego sformułowania, bo to bardziej polityka niż historia. Problem w tym, że historia Kościoła to dziedzina teologii. Kiedy się pojawia zmiana w eklezjologii, powstają nowe pytania - wskazał hierarcha, podkreślając: „po soborze historia Kościoła nie ma prawa być taka jak przedtem, nawet pod względem zawartości podręcznika”.

Kardynał stwierdził, że w podręcznikach do historii Kościoła nie jest odnotowany soborowy przełom w relacjach chrześcijańsko-żydowskich. Wyjątek stanowią dwa - ks. Hansa Kunga i ks. Mariana Banaszaka, jednak i w tych pozycjach temat nie został ukazany wystarczająco.

Reklama

Jak wskazał, w podręcznikach tych nie poruszono tematu Zagłady, czasem tylko jako tło omówienia zarzutu milczenia, stawianego Piusowi XII. Zwrócił uwagę na braki albo niewystarczające prezentowanie innych kluczowych tematów z relacji chrześcijańsko-żydowskich, w tym kwestii trudnych takich jak krucjaty, pogromy, IV sobór laterański i jego konsekwencje, liczne stereotypy i fałszywe legendy (od oskarżeń o mordy rytualne po lichwę). Kardynał zauważył również, że język tych podręczników również bywa nieadekwatny (gdy np. porusza się temat ekspansji chrześcijaństwa, mówi się o „zatwardziałości” Żydów). Historia pisana z perspektywy „interesu” chrześcijańskiego jest tu problematyczna (np. antysemityzm w starożytnej Aleksandrii ocenia się jako zły, bo nie rozróżniano chrześcijan i Żydów, co utrudniało misję chrześcijańską, a zniszczenie Jerozolimy dobre, bo ułatwiło zrozumienie uniwersalnego znaczenia chrześcijaństwa). Za papieżem Franciszkiem wskazał, że takie triumfalistyczne podejście i pisanie historii z punktu widzenia własnego interesu jest nieodpowiednie.

Kard. Ryś powiedział, że widzi potrzebę powstania nowego podręcznika historii Kościoła, uwzględniającego „Nostra aetate” i jej konsekwencje.

Prof. Joanna Tokarska-Bakir w wystąpieniu zatytułowanym „Co rabin Dawid Kahane powiedział polskiemu duchowieństwu podczas pogrzebu ofiar pogromu kieleckiego w lipcu 1946?” podkreśliła, że często za antysemityzmem stoi słabość i towarzyszący jej lęk. Badaczka zaznaczyła, że pogromy Żydów nie ustały po zakończeniu II wojny światowej, „dopuszczały się ich społeczeństwa boleśnie doświadczone wojną, które czuły się słabe”.

Wyjaśniła motywy legendy o krwi, kwestie rzekomych mordów rytualnych, oskarżenia o bogobójstwo czy o profanacje - wskazała, że połączenie lęku o potomstwo i pobożności skutkuje tragicznymi antysemickimi działaniami. Zaznaczyła także, że za rozprzestrzenianie się antysemickich narracji odpowiedzialni byli wędrowni kaznodzieje, a później drukowane książki. „Legenda o krwi pociągnęła wiele ofiar, a za jej rozprzestrzenianiem stoją księża” - powiedziała prof. Tokarska-Bakir zaznaczając, że ostatni pogrom - w Kielcach po II wojnie światowej - też miał podstawy w legendzie o krwi.

Reklama

Historyczka zaprezentowała świadectwo osoby ocalałej z kieleckiego pogromu a także poruszającą mowę rabina Kahane. Mówił on m. in.: „Ludzie, którzy cudem ocaleli z rąk mordercy niemieckiego, znaleźli śmierć okrutną z rąk faszystów polskich. Nie jest naszą rzeczą w tej chwili zanalizować, kto ten ohydny pogrom zorganizował. Ale jedno chciałbym w tej uroczystej chwili, w obliczu ofiar pogromu kieleckiego powiedzieć. Istnieje jedna kategoria ludzi, jeden ster w Polsce, który mógłby temu zaradzić, mógłby przeciwstawić się temu nieszczęściu. Stan duchowny, oficjalne czynniki Kościoła katolickiego w Polsce. Kapłani ludu polskiego. Inteligencja polska. Ludu polski. Czy możecie z czystym sumieniem po odejściu stąd mówić: nasze ręce nie przelały tej niewinnej krwi, nasze oczy tego nie widziały? Coście wy zrobili od czasu odzyskania niepodległości celem uświadomienia szerokich mas społeczeństwa zatrutego pięcioletnim jadem hitleryzmu. Biskupi polscy, gdzież Wasz list pasterski w tej sprawie? Czyżby nie były Wam znane encykliki papieskie, wyraźnie zadające kłam wszelkim bredniom o mordzie rytualnym? Czyżby przykazanie ‚Nie zabijaj’ nie dotyczyło Żydów?”.

Badaczka, wskazując na winę moralną polskiego Kościoła za legendę o krwi, zaapelowała o mocny głos polskiego episkopatu w tej sprawie oraz wyraźne sprzeciwienie się antysemityzmowi.

Podczas konferencji prelekcje wygłosili także s. dr Katarzyna Kowalska NDS, prof. Stanisław Krajewski, rabin Icchak Chaim Rapoport, ks. Maciej Zachara MIC, Jan Grosfeld i prof. Marzena Makuchowska. Dyskusje poprowadzili ks. Alfred Wierzbicki, ks. Grzegorz Michalczyk i ks. Mirosław Wróbel. W ramach sesji poruszono zagadnienia związane z obecnością judaizmu i Żydów w liturgii chrześcijańskiej oraz w katechezie i kaznodziejstwie.

Wydarzenie było transmitowane: https://www.youtube.com/live/YakYbSco4cE?si=SwTAparA2HXC6aHd

Wieczorem, w Centralnym Ośrodku Duszpasterstwa Akademickiego „Maciejówka”, odbędzie się kolejna dyskusja literacka, tym razem wokół książki „Pałac płonie” autorstwa Jana Grosfelda i prof. Sławomira Jacka Żurka.

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Drzwi Święte: znak Bożego Miłosierdzia

Tradycja Roku Świętego, zapoczątkowana przez papieża Bonifacego VIII w 1300 roku, ma swoje korzenie w starotestamentowym Roku Łaski. Wywodzi się z głębokiej tęsknoty ludzkiego serca za przebaczeniem i naprawieniem sytuacji, w świadomości, że sam ludzki wysiłek nie wystarczy, że tylko dzięki Bożej łasce człowiek może odwrócić się od zła i powrócić do pierwotnej niewinności, zgodnie z zamysłem Stwórcy. Pielgrzymki do miejsc świętych zawsze były wyrazem skruchy i woli nawrócenia - zmiany kierunku.

W roku Pańskim 1423 papież Marcin V po raz pierwszy w historii otworzył Drzwi Święte w Bazylice św. Jana na Lateranie. W Bazylice Watykańskiej otwarcie Drzwi Świętych miało miejsce po raz pierwszy w Boże Narodzenie 1499 roku, z woli papieża Aleksandra VI, który postanowił otworzyć te bramy Bożego Miłosierdzia nie tylko w Bazylice św. Jana na Lateranie, ale także w innych rzymskich bazylikach: św. Piotra, Matki Bożej Większej i św. Pawła za Murami. Małe boczne wejście do Bazyliki św. Piotra po prawej stronie atrium zostało powiększone i nadano mu nowe znaczenie.
CZYTAJ DALEJ

Wracając z kolędy został potrącony przez tira. Kapłan zmarł w szpitalu

2025-01-08 23:32

[ TEMATY ]

zmarły

Diecezja Koszalińsko-Kołobrzeska

W tym roku obchodziłby 20. rocznicę święceń kapłańskich. Ks. Andrzej Kaleta miał 47 lat. Zmarł w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku. Został potrącony przez samochód wracając z wizyty kolędowej.

Ostatnio był wikariuszem w parafii pw. św. Antoniego Padewskiego w Krzyżu Wielkopolskim.
CZYTAJ DALEJ

Dojdzie do zawieszenia broni między Izraelem a Hamasem? Mediatorzy zabrali głos

2025-01-15 20:17

[ TEMATY ]

Izrael

porozumienie

Hamas

Anna Katarzyna Emmerich

mediatorzy

PAP/EPA

Izraelska ciężarówka w strefie buforowej

Izraelska ciężarówka w strefie buforowej

Rząd Izraela i palestyńska organizacja terrorystyczna Hamas osiągnęły w Katarze porozumienie w sprawie zawieszenia broni po 15 miesiącach wojny w Strefie Gazy – poinformowali w środę mediatorzy, cytowani przez agencję Associated Press.

Przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, Kataru, gdzie odbywały się rozmowy, oraz Hamasu potwierdzili uzgodnienie porozumienia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję