Reklama

Polska

Dinozaur wśród rzeczników

Z ks. prof. Józefem Klochem – dotychczasowym rzecznikiem Konferencji Episkopatu Polski – rozmawia Diana Golec

Niedziela Ogólnopolska 23/2015, str. 28-29

[ TEMATY ]

wywiad

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

DIANA GOLEC: – Dlaczego po tylu latach bycia wizytówką polskiego Episkopatu rezygnuje Ksiądz z funkcji jego rzecznika?

KS. PROF. JÓZEF KLOCH: – Nawet nie miałem z czego rezygnować, bo dokładnie 9 marca br. upłynęła mi kadencja. W liście do sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu, bp. Artura Mizińskiego, napisałem, że po dwunastu latach mojej pracy warto wybrać kogoś innego, o co bardzo proszę. Nieco wcześniej uświadomiłem sobie, że to jest tak długi czas, jak od pierwszej klasy szkoły podstawowej do matury – to naprawdę sporo. A poza tym jestem już dinozaurem wśród rzeczników, a świadczy o tym np. taka sytuacja. Otóż po audycji w pewnym radiu zapytał mnie redaktor: „A w zasadzie to kto był rzecznikiem przed księdzem, bo ja już nie pamiętam?”. Pomyślałem, że to naprawdę najwyższy czas, żeby ktoś inny objął tę funkcję.

– Ksiądz ma ogromne doświadczenie w pracy z dziennikarzami. Stacje radiowe i telewizyjne to niemal codzienność. Czy jest coś, co nadal zaskakuje Księdza w tej, powiedzmy, współpracy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Nie zaskakuje mnie nic. Natomiast przez ostatnie kilka lat starałem się po każdym wywiadzie czy wypowiedzi porozmawiać z dziennikarzami. Po co? By byli świadomi, że ja faktycznie chcę nawiązać z nimi kontakt. Sądzę, że oni odnosili się z wielkim zrozumieniem do poruszanych problemów. Nauczyłem się nie tylko języka mediów, ale i stylu pracy mediów. Znam wewnętrzne mechanizmy, które nimi kierują. Trzeba wiedzieć, że nie wszystko albo nawet niewiele zależy od kogoś, kto przychodzi do mnie po wypowiedź. Ta jest poddawana potem długiej „obróbce” i kończy się wolą wydawcy w postaci konkretnego newsa. Dlatego daleki jestem od odsądzania dziennikarzy od czci i wiary, bo wiem, jak mielą te młyny.

– Ale wobec nurtu krytyki medialnej nie zawsze było łatwo obronić autentyczną twarz Episkopatu...

– Padło tu ważne stwierdzenie: autentyczność. Tak, to jest istotne! Żeby oceniać, trzeba naprawdę dogłębnie znać realia pracy Episkopatu. Jeśli coś się widzi tylko pobieżnie lub dziennikarz podkreśli tylko wybrane fragmenty informacji, to potem tę samą wiadomość mamy w kilku wersjach. I tak zwykle było – ta sama wieść została kompletnie inaczej przekazana przez media prawicowe, lewicujące i lewicowe. Ale wiele razy udało się dosyć dobrze naświetlić naprawdę trudne sprawy.

Reklama

– W pracy z mediami szczególnym Księdza konikiem są tzw. społecznościówki i różne nowinki technologiczne, np. elektroniczny system głosowania biskupów zastosował Ksiądz podczas egzaminowania swoich studentów.

– To prawda. Nowe technologie towarzyszą mi od czasu, kiedy zajmuję się zastosowaniami informatyki i Internetem. Bardzo pomagają mi w pracy rzecznika – zwłaszcza Twitter. Na 140 znaków i foto rzecznik ma zawsze czas (śmiech).

– Zwłaszcza podczas wyborów przewodniczącego Episkopatu...

– Tak, to rzeczywiście był swego rodzaju hit. Po dziesięciu latach pracy abp. Józefa Michalika było szalenie ciekawe, kto zostanie jego następcą. Ustaliłem wcześniej z moim ówczesnym przełożonym, czyli bp. Wojciechem Polakiem, że będę relacjonował przebieg głosowania za pomocą Twittera.

– I w ten sposób podkręcał atmosferę w mediach.

– Bezpośredniość Twittera, w ogóle mediów społecznościowych, stwarza wrażenie, że każdej obserwującej mnie osobie podaję informację indywidualnie, a że wśród nich jest wielu dziennikarzy, to rzeczywiście mieli oni informacje z pierwszej ręki. To był mój największy eksperyment i najciekawsze doświadczenie medialne. Powtórzyłem je przy wyborach sekretarza generalnego.

– To też pokazało oblicze Kościoła współczesnego i idącego z duchem czasu.

– Oczywiście, podobnym wydarzeniem było ogłoszenie nowego prymasa Polski. Ponieważ miałem okazję wiedzieć o zmianie kilka dni wcześniej, ułożyłem konkretny plan informowania o tym fakcie oraz wizyt w różnych studiach. Tu pomogła też dobra wola abp. Polaka, który najpierw w Gnieźnie uczestniczył w uroczystym ogłoszeniu nowego Prymasa, gdzie odbyło się pierwsze spotkanie z dziennikarzami, a wieczorem był już w studiu u redaktora Krzysztofa Ziemca. Następnego dnia był w Polskim Radiu. Największe stacje publiczne zostały więc obsłużone natychmiast.

– Zetknęłam się z opinią, że trudno będzie zastąpić Księdza na stanowisku rzecznika. Kapłan, dziennikarz, dyplomata... Co szczególnie przygotowało Księdza do bycia rzecznikiem Episkopatu?

– To, że pracowałem w radiu, pisałem do „Gościa Niedzielnego”, pracowałem dla KAI oraz byłem współtwórcą portalu Opoka. To było moje praktyczne przygotowanie. Dzięki temu rozumiałem media i mechanizmy, jakie nimi rządzą. Nie dziwiło mnie zatem, że z całej mojej wypowiedzi wycinano zaledwie kilka sekund. Oczywiście, cały czas się uczę i jeśli na początku pracy kładłem nacisk na merytoryczność moich wypowiedzi, tak z czasem, nie rezygnując z poziomu merytorycznego, zacząłem się uczyć mówienia coraz prostszego. Wyrażania dosłownie w trzech zdaniach tego, co mam powiedzieć. Dlatego tak przypadł mi do gustu Twitter! – bo w 140 znakach trzeba coś ciekawego i obrazowego powiedzieć. Mój język był więc coraz bliższy współczesnemu człowiekowi. Nie było w nim żargonu teologicznego. Krótkie zdania – tak mówią dziennikarze i dzięki temu są zrozumiali.

– Czego zatem życzyłby Ksiądz swojemu następcy?

– Dobrego kontaktu z mediami. Ale też wiele cierpliwości, otwartości. Nade wszystko jednak dobrej współpracy tutaj, w Sekretariacie Episkopatu. Ja się cieszyłem tą dobrą współpracą. Ale chcę też dodać, że bardzo dużo słuchałem tego, co radzą inni. Sam zadawałem wiele pytań, więc to, co mówiłem potem mediom, było wypadkową rad zarówno moich przełożonych, specjalistów od public relations, prawników, jak i nawet samych dziennikarzy. Muszę jednak powiedzieć, że najbardziej lubiłem wystąpienia na żywo. To była swego rodzaju szermierka słowna, nikt nie mógł mi nic wyciąć i chociaż to kosztowało bardzo dużo energii i nerwów – bo to były tylko pozory, że mówię spokojnie – to właśnie takie spotkania dawały mi zawsze najwięcej satysfakcji.

– O tych szermierkach słownych mówi Ksiądz z takim błyskiem w oku, że zastanawiam się, czy nie będzie Księdzu brakowało tej adrenaliny w pracy wykładowcy. Na dobre przenosi się Ksiądz na uczelnię?

– Pozostaję w kręgu mediów. Nade wszystko jako wykładowca, który analizuje na bieżąco to, co media mówią o Kościele. Jeśli obecny rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego zatrudnił mnie kiedyś, to znaczy, że pokładał we mnie jakieś nadzieje. Mam nadzieję, że go nie zawiodłem. Napisałem habilitację, nie będąc zwolnionym z żadnych obowiązków. Poza tym naprawdę ciekawe jest prowadzenie ćwiczeń z moimi studentami na zajęciach z biura prasowego czy z rzecznictwa i odnoszenie się do aktualnych wydarzeń. Fenomenalne jest to, że oni wpadają na pomysły, które – jak się później okazuje – podpowiadają profesjonalne firmy PR-owe. Studenci są szalenie kreatywni, myślą bardzo interesującymi kategoriami. Wystarczy dobrze sformułować pytanie czy dobrze postawić problem. Proszę sobie wyobrazić, że wymyślili m.in. takie rozwiązanie w odniesieniu do pogrzebu gen. Jaruzelskiego, jakie rzeczywiście było zastosowane.

– Czyli dotąd pracował Ksiądz z ukształtowanymi dziennikarzami, a teraz będzie miał wpływ na ich kształtowanie?

– Dokładnie! Będę miał wpływ na kształtowanie dziennikarzy, specjalistów od PR-u, znawców mediów społecznościowych czy też znawców zagadnień kościelnych, bo i taki przedmiot wykładam. Zresztą bardzo lubię pracę ze studentami, zawsze mnie ciekawiło uczenie, prowadzenie wykładów, pisanie artykułów naukowych.

– Ale lubi też Ksiądz nordic walking, muzykę, podróże... Kim jest rzecznik Episkopatu, kiedy z garnituru przebiera się w luźniejszy strój?

– Moje pasje to muzyka, chodzenie z kijkami, literatura piękna i nade wszystko koncerty. Muzyka to dziedzina sztuki, którą najbardziej lubię.

– No właśnie, co zrobi Ksiądz z wolnym czasem, którego przecież będzie teraz dużo więcej do dyspozycji?

– Zaangażuję się w pracę naukową i duszpasterską. Już mam kilka zaproszeń na rekolekcje, zarówno dla księży, sióstr zakonnych, jak i w parafiach. Myślę, że mam tu coś do powiedzenia. Zwłaszcza do księży i sióstr zakonnych. Od czasów seminaryjnych jestem bardzo mocno związany z ideą Miłosierdzia Bożego, z s. Faustyną. Wręcz jak gdyby specjalnie dla mnie, jako kaznodziei, Papież ogłosił Rok Miłosierdzia.

2015-06-02 12:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: wywiady to jeden ze sposobów komunikowania mojej posługi

[ TEMATY ]

wywiad

książka

Radio Luz El Salvador/facebook

W czwartek 19 października br. we Włoszech ukaże się zbiór ośmiu wywiadów, jakich papież Franciszek udzielił naczelnemu dwutygodnika włoskich jezuitów „La Civilta Cattolica”, księdzu Antonio Spadaro lub w jego obecności innym swoim współbraciom. Książka zatytułowana jest „Adesso fate le vostre domande” (Teraz stawiajcie pytania, wyd. Rizzoli), a wprowadzeniem opatrzył ją sam papież. - Udzielanie wywiadów to jeden ze sposobów komunikowania mojej posługi" - stwierdza Ojciec Święty.

Franciszek przypomina, że po raz pierwszy z ks. Spadaro rozmawiał w sierpniu 2013 roku. Franciszek przyznaje, że pierwsza odpowiedź była odmowna: instynktownie obawiał się tego wywiadu. „Później poczułem, że mogę mu zaufać, że musiałem mieć zaufanie. I zgodziłem się” - wspomina.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Elżbieta Rafalska: Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w UE

2024-04-29 07:49

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Elżbieta Rafalska

YouTube

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w Unii Europejskiej, a swoboda przepływu osób i usług była najcenniejszą wartością tego okresu - podkreśla Elżbieta Rafalska w rozmowie z portalem niedziela.pl.

Europoseł Prawa i Sprawiedliwości dodaje jednak, że wstępując do Unii Europejskiej byliśmy przekonani o gwarancji zachowania swojej odrębności, co dziś nie jest już takie oczywiste.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję