Reklama

Prof. Władysław Bartoszewski w Toruniu

O tym, który pamiętał o przeszłości, z myślą o przyszłości...

6 czerwca w Auli Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK w Toruniu odbył się wykład prof. Władysława Bartoszewskiego pt. „Wkład Jana Pawła II w pokojowe przeobrażanie Europy i świata”. Wykład, zorganizowany przy współudziale Wydziału Teologicznego UMK, inaugurował spotkamia społeczności toruńskiej z okazji 7. rocznicy wizyty Ojca Świętego w Toruniu.

Niedziela toruńska 26/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z racji swojego zaangażowania w naukę, politykę i dziennikarstwo, prof. Bartoszewski podzielił się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi działań publicznych Ojca Świętego, które przeobraziły Europę i świat. Zakładał, że wykład nie będzie miał charakteru naukowego, ale będą to fakty z jego życia. Kontaktował się z wielkim Polakiem od 1961 r. czyli jeszcze w czasach, gdy nie przypuszczano, że bp Karol Wojtyła zostanie papieżem. Następnie, już po wyborze kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową, pracując przez 7 lat jako profesor na uniwersytetach niemieckich, potem przez 5 lat jako ambasador Polski w Austrii, prof. Bartoszewski miał okazję poznać wielu przedstawicieli Kościoła, korpus dyplomatyczny i polityków. Wówczas naturalnym tematem rozmów w tym środowisku była osoba Ojca Świętego. Działania pokojowe Papieża i próby wszelkich wpływów na politykę w Europie i świecie były dla Profesora częstym tematem podczas pracy.
Prof. Bartoszewski zaznaczył, że pod jego redakcją powstała książka w języku niemieckim, przetłumaczona następnie na język polski, pt. Te chwile tworzą historię - spotkania z Janem Pawłem II, w wyd. Jedność Herder, Kielce 2005 r. Książka została wydana z okazji 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II i jest zbiorem wrażeń wybranych ludzi Europy z ich spotkań z Papieżem. Wypowiadają się w niej m.in. kard. Joseph Ratzinger, Hans-Dietrich Gentscher, Michaił Gorbaczow, Helmut Kohl, kard. Jean-Marie Lustiger, Czesław Miłosz, Shimon Peres, Helmut Schmidt, Szewach Weiss, Richard von Weizsacker. Są to więc przedstawiciele Francji, Włoch, Niemiec, Rosji i innych państw oraz wielu wyznań. „Dzieje nie są zamęt, ale ład szeroki...” - ten cytat z poezji Czesława Miłosza, według Profesora, pasuje do wizji Jana Pawła II i jego działań. Papież nie widział dziejów jako zamętu, ale jako ład Boży, zamiar Boży, który nie zawsze jest łatwy do zrozumienia czy akceptacji, w którym bieżące pokolenia uczestniczą, w który się włączają. Istnieje w końcu jakaś hierarchia wartości wspólnych, dla wielu narodów wychowanych przez dzieje ostatnich ok. 2 tys. lat. Ojciec Święty nie wahał się zatem podjąć trudu pielgrzymowania do narodu niewielkiego, ale jednak europejskiego, jakim jest Armenia, aby święcić tam 1700-lecie przyjęcia chrześcijaństwa. Bo ci ludzie wytrwali, mimo wielu przeciwności, 1700 lat w wierze chrześcijańskiej do dziś. Był to ład Boży, który dostrzegał Ojciec Święty.
Prof. Bartoszewski zacytował kilka wypowiedzi ze swojej książki Te chwile tworzą historię, w których Papieża akcentuje się jako człowieka przeobrażającego dzieje świata. Papież, pielgrzymując do wielu narodów, potrafił znaleźć odniesienie do roli danego kraju w ludzkiej społeczności. Pielgrzymował do ludzi stworzonych na obraz i podobieństwo Boże, do ludzi w dziejach i ich zadań w ramach tego, co może być wspólne, co łączy. To była bardzo istotna cecha Jana Pawła II. Od początku swojego pontyfikatu Papież oddziaływał na rzecz przyszłości świata. Żaden pontyfikat nie przypadł na tak przełomowe chwile w ostatnich 200 latach w Europie. Był to bowiem Papież, który przeżył hitleryzm, wyjście z hitleryzmu w erę komunizmu, i to w najkrwawszej stalinowskiej postaci. Wszystko, co działo się w ojczyźnie, obserwował od wewnątrz jako biskup, arcybiskup, kardynał, mając kontakty w większych centrach uniwersyteckich w Polsce. Działał z uśmiechem, łagodnie, pokojowo, w sytuacjach niesłychanie trudnych dla jego rozmówców. Przeżył również okres bezkrwawego i pokojowego przełomu, pochodzącego z woli ludu i siły ludzi, okres przełomu nie tylko w swojej ojczyźnie, ale w wielu krajach Europy. Idąc za wydarzeniami historycznymi, zakładał przedstawicielstwa Kościoła powszechnego w tych krajach - jakby na terenie neomisyjnego działania wobec ludzi, którzy kiedyś byli związani z chrześcijaństwem, ale potem stali się w ogromnym procencie poganami. Trzeba było przywrócić im ideę „obojga płuc” Cyryla i Metodego. Papież nie stracił na to nadziei, a przy przeobrażeniach politycznych postępowały przeobrażenia w roli i działaniach pastoralnych. Papież był zawsze przekonany, że Europa to całość.
Przyszło mu działać w zakłamanej polityce międzynarodowej. Nikt nie musiał sądzić, że ma jakieś wybitne zdolności polityczne czy dyplomatyczne, ponieważ nikt tego nie oczekiwał w jego powołaniu. Okazało się jednak, że ma takie uzdolnienia, że był to pomost dodatkowy, którego nie wkalkulowano. Na tym bardzo szybko poznali się ludzie w świecie. Jechał do krajów, które trzeba było umocnić i pokazać tym ludziom, że nie są zapomniani. I to przynosi owoce do dziś. Ważne dla niego było to, dzieło sprawdza się i jest nieprzerwane, że osiąga wyniki, które były wynikami całego Kościoła, którym kierował.
Od pierwszych miesięcy pontyfikatu działania w Watykanie były przygotowaniem polityków, ambasadorów i głów państw do potrzeby przeobrażeń w duchu poszanowania człowieka i poszanowania wartości. Papież mówił o potrzebie znalezienia wspólnej przyszłości dla ludzi ciemiężonych i ludzi, którzy stali na czele komunistycznego aparatu. Zamach na Papieża nie był dla niego elementem zastraszenia, bo wkrótce podjął dalsze działania, np. wizyta w synagodze rzymskiej jako wstęp do wielkiego dzieła pojednania katolicyzmu i judaizmu. A lata 90., mimo nadwątlonego coraz bardziej zdrowia, były dla niego bardzo owocne. Dawał ludziom ogromny optymizm, nawet tam, gdzie była niezmiernie mała grupa chrześcijan. Wiedział, że do końca, do ostatniego tchu, winien czynić to, co czynić trzeba. Widzieliśmy to na męczeńskim przykładzie ostatnich tygodni życia, ale widzieliśmy to także w konsekwencji postępowania przez całe 25 lat pontyfikatu.
Swoją wypowiedź o Papieżu Profesor poparł spostrzeżeniami wielu mężów stanu, zawartymi w książce Te chwile tworzą historię. Na zakończenie wykładu prof. Bartoszewski otrzymał owacje na stojąco od słuchaczy, wśród których był obecny bp Andrzej Suski w otoczeniu licznych kapłanów i kleryków z Seminarium Duchownego w Toruniu.

Prof. Władysław Bartoszewski, ur. 1922 w Warszawie. Historyk, publicysta, dyplomata. Więzień Oświęcimia, żołnierz Armii Krajowej, działacz Polskiego Państwa Podziemnego, żołnierz Powstania Warszawskiego. Po wojnie parokrotnie aresztowany przez reżim komunistyczny. Członek zespołu redakcyjnego Tygodnika Powszechnego. Wykładowca na KUL, potem na uniwersytetach niemieckich. W III RP ambasador w Wiedniu. W kolejnych latach minister spraw zagranicznych i senator. Kawaler Orderu Orła Białego. Obywatel honorowy Państwa Izrael. Autor przeszło 40 książek i ponad 1200 artykułów, z których znaczną część przetłumaczono na j. angielski i niemiecki. Jest laureatem wielu nagród literackich i posiada tytuł doktora honoris causa czterech uniwersytetów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: trwać w Chrystusie - to nasze zadanie

2024-04-28 15:22

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

My jesteśmy jak latorośle. Jezus jest winnym krzewem. I to tak naprawdę On dzięki swojemu słowu nas oczyszcza. Jego Ojciec robi wszystko, żeby ta winorośl funkcjonowała jak najlepiej, a naszym zadaniem, jedynym zadaniem w tej Ewangelii, to jest po prostu trwać w Chrystusie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Piątej Niedzieli Wielkanocnej 28 kwietnia.

Ks. Wojciech Węgrzyniak zaznacza, że „od czasu do czasu zastanawiamy się, co jest najważniejsze, cośmy powinni przede wszystkim w życiu robić”. Biblista wskazuje, że odpowiedź znajduje się w dzisiejszej Ewangelii. „Przede wszystkim powinniśmy trwać w Chrystusie” - mówi.

CZYTAJ DALEJ

W 10. rocznicę kanonizacji

2024-04-28 17:42

Biuro Prasowe AK

    – Kościół wynosząc go do grona świętych wskazał: módlcie się poprzez jego wstawiennictwo za świat o jego zbawienie, o pokój dla niego, o nadzieję – mówił abp Marek Jędraszewski w sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie w czasie Mszy św. sprawowanej w 10. rocznicę kanonizacji Ojca Świętego.

Na początku Mszy św. ks. Tomasz Szopa przypomniał, że dokładnie 10 lat temu papież Franciszek dokonał uroczystej kanonizacji Jana Pawła II. – W ten sposób Kościół uznał, wskazał, publicznie ogłosił, że Jan Paweł II jest świadkiem Jezusa Chrystusa – świadkiem, którego wstawiennictwa możemy przyzywać, przez wstawiennictwo którego możemy się modlić do Dobrego Ojca – mówił kustosz papieskiego sanktuarium w Krakowie. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, podziękował mu za troskę o pamięć o Ojcu Świętym i krzewienie jego nauczania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję