Reklama

10 lat Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Toruniu

Niedziela toruńska 28/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystą Mszą św. pod przewodnictwem bp. Andrzeja Suskiego obchodzono 10 czerwca br. w bazylice katedralnej Świętych Janów jubileusz 10-lecia Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Toruniu. Wśród gości zaproszonych na tę uroczystość byli: ks. prof. dr hab. Andrzej Filaber, który w latach 1996-2001 pełnił funkcję dyrektora programowego tej szkoły, ks. kan. Feliks Wnuk-Lipiński - pierwszy dyrektor DSO, oraz jego ojciec duchowy ks. prał. Kazimierz Piastowski.
Diecezjalne Studium Organistowskie zostało erygowane przez biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego 27 czerwca 1996 r., w uroczystość Matki Bożej Nieustającej Pomocy - Patronki diecezji, a swoją działalność rozpoczęło 1 września 1996 r. Patronem szkoły został związany z ziemią chełmińską kapłan, znakomity pedagog i muzyk - Grzegorz Gerwazy Gorczycki.
Celem działalności Studium Organistowskiego stało się pielęgnowanie tradycji i pomnażanie dorobku religijnej kultury muzycznej. Zamierzone cele Studium realizuje poprzez kształcenie i wychowanie muzyków kościelnych: organistów, dyrygentów kościelnych zespołów muzycznych i animatorów życia muzycznego. W ciągu 10 lat istnienia mury szkoły opuściło prawie 30 absolwentów, spośród których większość pracuje w parafiach diecezji toruńskiej, a kilkoro podjęło dalszą naukę w średnim i wyższym szkolnictwie muzycznym.
Po zakończeniu liturgii odbył się koncert profesorów, uczniów i absolwentów szkoły. Wśród wykonawców byli profesorowie DSO: Agnieszka Morisson, ks. Wojciech Wierzbicki, Cz. Grajewski oraz Marcin Łęcki, a także trzech uczniów: Agata Stawiarz, wychowanka Agnieszki Morisson, Dawid Wesołowski, przygotowywany do koncertu przez Katarzynę Kamińską, s. Marija Annija Veitnere z klasy organów Marioli Hadrysiak-Kurasz oraz dwóch absolwentów DSO - Anna Różyńska i Paweł Głowiński. W repertuarze koncertu znalazły się muzyka gregoriańska w wykonaniu scholi gregoriańskiej pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka oraz dawna polska muzyka organowa, która zabrzmiała na wczesnobarokowych organach Matuesza Brandtnera w wykonaniu D. Wesołowskiego. Nie zabrakło też i muzyki wokalnej - usłyszeliśmy przepiękną arię Lascia chio piango z opery Rinaldi G. F. Haendla, wyśpiewaną przez A. Morisson, a także pieśń Crucyfix J. B. Faure w wykonaniu ks. Wojciecha Wierzbickiego. Niezwykle efektownie zabrzmiało Ave Maria G. Cacciniego, którą zaśpiewała Agata Stawiarz oraz aria Quia respexit z Magnificat A. Vivaldiego w wykonaniu s. Mariji Anniji Veitnere. W repertuarze koncertu znalazły się także perełki literatury organowej w wykonaniu wychowanków Marioli Hadrysiak-Kurasz (s. Marija Annija Veitnere, Anna Różyńska i Paweł Głowiński) - Chorał a-moll C. Francka, Improwizacja na temat pieśni Święty Boże M. Surzyńskiego oraz monumentalny Finał IX Symfonii F. Nowowiejskiego.

Reklama

Uroczystość stała się okazją do tego, aby poprosić o chwilę rozmowy i refleksji dyrektora DSO - ks. Mariusza Klimka.

Katarzyna Kamińska: - Jakie refleksje nasuwają się Księdzu Dyrektorowi po 10 latach istnienia DSO?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Mariusz Klimek: - Przeżywamy dziś radość z istnienia szkoły, której mury opuściło z dyplomem w ręku prawie 30 absolwentów. Ale jest też niedosyt. Piękno liturgii, jako odbicie liturgii niebiańskiej, jest ciągle pięknem niedoskonałym. To nie pozwala spokojnie spać. Jest wiele do zrobienia. DSO próbuje nieustannie dosięgać ideału piękna liturgii. Szkoła stara się traktować poważnie słowa encykliki Motu Proprio: „Muzyka sakralna jest integralną częścią liturgii. Powinna zatem służyć swym pięknem i bogactwem chwale Bożej oraz uświęcaniu wiernych. W związku z tym powinny ją cechować: świętość wykluczająca elementy świeckie, piękno formy wyrażające się w sztuce i bogactwie tonów i powszechność wskazująca na katolicki charakter Kościoła, z zachowaniem lokalnych odrębności” (M. Pr. I. 2). Postulaty te w dużej mierze i w miarę możliwości w Diecezjalnym Studium Organistowskim są realizowane.

- Czy istnienie DSO wywarło wpływ na podniesienie poziomu muzyki kościelnej w parafiach diecezji toruńskiej?

- Jestem pewien, że tak, choć wiem, że zawsze może być lepiej. Potrzeba tu zrozumienia wielu osób odpowiedzialnych za liturgię. W parafii pierwszym odpowiedzialnym za liturgię jest ksiądz proboszcz. Rządca parafii z radą parafialną zatrudnia muzyka kościelnego. Od ich decyzji zależy, czy i kto będzie posługiwał w ich kościele. Są księża, którzy w trosce o piękno liturgii mobilizują organistów do nauki i zdobywania kwalifikacji zawodowych. Służy temu DSO. Wiem, że choć małymi krokami, idziemy w dobrym kierunku.

- Jakie znaczenie ma śpiew gregoriański w kształceniu organistów i jakie powinien on mieć miejsce we współczesnej liturgii?

- Dokumenty Kościoła, wypowiadając się na temat chorału gregoriańskiego, określają go jako własny śpiew Kościoła katolickiego. Przez wieki stawiany był on na pierwszym miejscu. Nie inaczej powinno być dzisiaj. Mimo że po Soborze Watykańskim II do liturgii został wprowadzony język narodowy, zbyt szybko i chętnie pozbyliśmy się łaciny. Na pewno nie takie było zamierzenie Soboru. Zresztą, trzeba dodać, iż chorał w dobrym wykonaniu dodaje liturgii tajemniczej głębi i wprowadza w modlitewny nastrój. Faktem jest, że nauka chorału jest niełatwa. Jednak nie trzeba do niego przekonywać nikogo, kto spróbował się go uczyć, np. w Studium Organistowskim czy Seminarium Duchownym. Jest rzeczą pocieszającą, że młodzi ludzie chętnie śpiewają chorał gregoriański. Bywa i tak, że starsi ludzie, szczególnie księża, którzy pamiętają liturgię po łacinie, ze łzami w oczach przeżywają dziś śpiewaną Mszę św. gregoriańską.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko Zasypiająca, módl się za nami...

2024-05-21 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Przed nami Bazylika Mariacka, która skrywa w sobie wiele skarbów. Jednym z nich jest ołtarz Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny jest jednym z najwybitniejszych dzieł późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej w Europie.

Rozważanie 22

CZYTAJ DALEJ

22 maja: wspomnienie św. Rity – patronki trudnych spraw

[ TEMATY ]

św. Rita

Archiwum

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 22 maja św. Ritę z Cascii, zakonnicę, patronkę trudnych spraw. Do ponownego odczytania jej doświadczenia ludzkiego i duchowego jako znaku Bożego Miłosierdzia zachęca również papież Franciszek.

Margherita (której skrócona forma Rita stała się w praktyce jej nowym imieniem) urodziła się w 1367 r. w Cascii w środkowych Włoszech. Wbrew swojej woli musiała poślubić Ferdinando Manciniego, któremu urodziła dwóch synów. Gdy jej brutalnego i awanturniczego małżonka zamordowano w 1401 roku, obaj jej synowie przysięgli krwawą zemstę. Rita modliła się gorąco, aby jej dzieci nie były mordercami, ale synowie zginęli w 1402 roku. Choć z trudem znosiła swój los, przebaczyła oprawcom. Chciała wstąpić jako pustelnica do zakonu augustianów w Cascia, ale nie przyjęto jej. Tradycja mówi, że w nocnym widzeniu ukazali się jej święci Jan Chrzciciel, Augustyn i Mikołaj z Tolentino, którzy zaprowadzili ją do bram zakonnych. Po wielokrotnych odmowach Ritę ostatecznie przyjęto do zakonu w 1407 r.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: Aktorka Anna Dymna zostanie honorową obywatelką miasta

2024-05-22 16:01

[ TEMATY ]

Anna Dymna

Archiwum Fundacji "Mimo Wszystko" /fot. Ewa Zaleska

Anna Dymna zostanie honorową obywatelką miasta Krakowa - tak zdecydowali w środę radni. To najwyższe wyróżnienie przyznawane przez miasto aktorka otrzyma "za wybitne zasługi dla teatru, filmu i kultury polskiej oraz za szczególne zaangażowanie w sprawy społeczne".

"Od ponad półwiecza Anna Dymna wyraziście wpisuje się w społeczno-kulturalny krajobraz Krakowa. Dzieje się tak nie tylko za sprawą tworzonych przez nią wybitnych ról teatralnych i filmowych. Anna Dymna to również jedna z najbardziej cenionych postaci działalności dobroczynnej w naszym mieście, regionie i kraju" – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję