Reklama

Sacrum na drewnianej desce

Słuchają wykładów, modlą się, malują i tworzą wspólnotę osób zafascynowanych wschodnią sztuką. - Podczas spotkania z ikoną czujemy, że dotykamy innej rzeczywistości, dotykamy sacrum. A sam proces tworzenia ikony jest prawdziwą szkołą pokory - tak mówią uczestnicy warsztatów ikonograficznych w dominikańskim Studium Chrześcijańskiego Wschodu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W jednej z sal dominikańskiego klasztoru na Służewiu, dwa razy w tygodniu zbiera się grupa entuzjastów sztuki. Dla nich sztuka sakralna jest czymś więcej niż tylko pięknym dodatkiem i ozdobą. Na początku spotkania wyjmują stare, spękane ikony, stawiają je w centrum zaadaptowanej pracowni i modlą się. Bowiem proces tworzenia ikon nie może się obyć bez modlitwy - stanięcia twarzą w twarz ze świętym, którego ikona przedstawia. Dopiero później można przejść do tworzenia sacrum w malowanej desce.

Dotykamy tajemnicy sacrum

Barbara Szlufik właśnie maluje ikonę Michała Archanioła. Ostrożnie i dokładnie nakłada kolejną warstwę czerwonej farby na specjalnie przygotowaną deskę. - Technika malowania ikon oraz sama ikona zafascynowały mnie. To nie jest zwykły obrazek, jakieś tam malowidło. Ikona ma dla mnie ten drugi - niewidzialny wymiar. Tutaj dotykamy tajemnicy sacrum - wyznaje Barbara. Wszystkie kolory na ikonie powinny tak rozprowadzone, aby nie było widać pociągnięć pędzla. - Ta technika jest dla mnie bardzo trudna - mówi Barbara. Mam inne nawyki, ponieważ do tej pory malowałam olejnymi farbami. Dlatego jestem przyzwyczajona do szybkiego i ekspresyjnego malowania. Natomiast przy ikonach trzeba się bardzo skupić. Nie można nic przyspieszyć. Muszę poczekać, aż wyschnie warstwa, którą przed chwilą nałożyłam, abym mogła nałożyć kolejną - opowiada Barbara, która zawodowo zajmuje się grafiką komputerową. - Jednak zdecydowanie wolę malować niż siedzieć przed komputerem. Tworzenie czegoś na komputerze nie ma takiej głębi, jest o wiele bardziej mechaniczne - dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ikona uczy pokory

Aleksandra Bożewicz, studentka historii sztuki UKSW jest właśnie w trakcie malowania ikony Matki Bożej z grupy ikon Deesis. Matka Boża na tej ikonie wstawia się za nami przed Chrystusem na sądzie ostatecznym. - Matka Boża jest mi bliska. Chyba jak każdej kobiecie. Dlatego maluje Ją jako pierwszą postać - argumentuje Ola. Pytam: co jest najtrudniejsze dla ciebie przy malowaniu ikon? - Jestem osobą bardzo niecierpliwą. Przyzwyczaiłam się do szybkich efektów mojej pracy. Jednak ikona uczy mnie cierpliwości i pokory - odpowiada Ola. Dodaje również, że ikona, którą kończy będzie służyła całej jej rodzinie. - Będzie ona stała w miejscu, gdzie cała rodzina będzie gromadzić się na modlitwie - wyjaśnia.
- Nie pamiętam, kiedy dokładnie zainteresowałam się ikonami. Ale wiem, że od zawsze mi się podobały. W tych obrazach urzekająca jest prostota i jednocześnie głębia - mówi Selina Szalach. - Tego nie znajdziemy w zachodniej sztuce chrześcijańskiej - dodaje. - Można powiedzieć, że na Zachodzie niejednokrotnie obserwujemy przerost formy nad treścią. Natomiast w ikonach jest piękne i symboliczne niedopowiedzenie - podkreśla Szalach.

Reklama

Wierność kanonom

Na warsztatach można nauczyć się malować, a właściwie mówiąc pisać kanoniczne ikony. - Nasze modele to głównie wizerunki, które powstały do XVI wieku - wyjaśnia Środoń, współzałożyciel dominikańskiego Studium Chrześcijańskiego Wschodu, w ramach którego są organizowane warsztaty ikonograficzne. Jego zdaniem, późniejszy okres w sztuce ikonograficznej był odejściem od kanonicznej i najpiękniejszej tradycji. - Dlaczego mówi się, że ikony pisze się, a nie maluje? - pytam. - To jest analogia do Pisma Świętego. Według wschodniej tradycji, ikony są kontynuacją Objawienia - tłumaczy Środoń. I tak jak do Pisma Świętego nic nie dopisujemy, tylko je tłumaczymy, przepisujemy i powielamy, tak jest i w przypadku ikon. Kanonicznej ikony nie tworzy się od początku, tylko się przepisuje, czyli tworzy się jak najdokładniejszą kopię kanonicznego wzoru. - Ikona została swojego czasu zatwierdzona przez Kościół, który potwierdził, że jest ona sprawdzonym środkiem przekazu wiary - dodaje ikonograf, który namalował już wiele ikon oraz kościelnych polichromii.

Modlitwa w malowanej desce

Nie wszyscy sobie zdają sprawę, że w polskim Kościele katolickim rozumienie ikon jest bardzo podobne do tradycji wschodniej. Mamy bardzo stary i mocny kult ikony Matki Bożej Częstochowskiej. - Polacy również traktują ikonę jako wyjątkowe miejsce spotkania z Bogiem, z Matką Bożą czy świętym - podkreśla Środoń.
Na Zachodzie sztuka sakralna przez wieki była traktowana głównie jako Biblia pauperum, czyli dla tych, którzy nie potrafią czytać Pisma Świętego. - Na Wschodzie sztuka była jako coś równoległego do Pisma. Z tą różnicą, że Pismo docierało do człowieka przez ucho, a ikony przez oko - tłumaczy opiekun warsztatów ikonograficznych. Dlatego też, jego zdaniem, Kościół zachodni był tylko zamawiającym obrazy. - Natomiast na Wschodzie to Kościół brał odpowiedzialność za ikonografię. A sztuką ikonograficzna była zarezerwowana głównie dla mnichów. Dlatego też można powiedzieć, że każdy ikonograf był i powinien być również teologiem i mistykiem. A ikona nie tyle jest efektem artystycznej wizji, co bardziej modlitwy i kontemplacji - wyjaśnia.

Reklama

Studium Chrześcijańskiego Wschodu

Studium Chrześcijańskiego Wschodu to inicjatywa, która powstała i działa już od trzech lat. Jest skierowana do wszystkich, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat świata ikony, sztuki, tradycji i duchowości chrześcijańskiego Wschodu. W ramach studium obok warsztatów ikonograficznych prowadzone są również wykłady ze wschodniej sztuki oraz teologii duchowości Wschodu. - Aby nauczyć się pisać ikonę trzeba znać jej teologię. Ikonograf musi wiedzieć, czym jest ikona - podkreśla Mateusz Środoń, absolwent krakowskiej ASP i Szkoły Hagiografii Bizantyjskiej Świętej Metropolii Pireusu w Grecji. - Same warsztaty bez części teoretycznej byłyby czymś pustym, tylko nauką rzemiosła - dodaje Aleksandra Bożewicz. Wykłady w studium prowadzi wielu wybitnych znawców sztuki i duchowości wschodniej. W części teoretycznej bierze udział od kilkudziesięciu do nawet stu osób. Natomiast warsztaty ikonograficzne są prowadzane w o wiele bardziej kameralnym gronie. Dla uczestników warsztatów organizowane są również wyjazdy autokarowe, podczas których uczestnicy studium mogli zwiedzić najdoskonalsze zabytki sztuki wschodniej w Polsce. Kursanci odwiedzili m.in. Grabarkę, Hajnówkę oraz inne cerkwie. Byli również z wizytą w Szkole Ikonograficznej w Bielsku Podlaskim, gdzie znajduje się jedyna w Polsce szkoła, która jest oficjalnie zatwierdzona przez Episkopat Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

Br. Mariusz Skowroński OP, współzałożyciel Studium Chrześcijańskiego Wschodu:

Sedno wschodniej tradycji tworzenia ikon to połączenie modlitwy z malowaniem. Dlatego też prowadzimy medytacje z ikoną. Bardzo ważna jest modlitwa przed ikoną, jej kontemplacja. Sam proces malowania ikon jest również modlitwą. Osobiście mam takie doświadczenie, że ikona ta naprawdę tworzy również człowieka. Modlitwa przed ikoną Matki Bożej sprawia, że niektóre modlitwy odkrywam na nowo.
Nasz kurs ikonograficzny ma również zupełnie inny wymiar oprócz konkretnego celu, jakim jest namalowanie ikony. Mają, oczywiście, swój podstawowy cel, którym jest powstanie ikony. Jednak oprócz tego tworzy się u nas wspólnota, która chce ze sobą być, wyjeżdżać i angażuje się w rozwój naszego studium. Dlatego widać, że takie zajęcia są im potrzebne. Dla nich często nie jest ważne, ile ikon namalują w ciągu roku. Myślę, że o wiele ważniejsze jest tworzenie się więzi międzyludzkich opartych na więzi z Panem Bogiem.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan z Dukli wzorem pokory i cierpliwości

Niedziela świdnicka 28/2016, str. 5

[ TEMATY ]

św. Jan z Dukli

Autorstwa Jan Matejko - fragment, Domena publiczna, commons.wikimedia

Św. Jan z Dukli

Św. Jan z Dukli

Święty Jan z Dukli urodził się na galicyjskiej ziemi, na przełęczy Karpackiej, w Dukli w 1414 r. Został dobrze wychowany przez bogobojnych rodziców. Rodzice posłali go do szkół w Krakowie. Jako młodzieniec otrzymał od Boga powołanie kapłańskie i zakonne. Wstąpił do Zakonu Franciszkanów Konwentualnych. Został wyświęcony na kapłana. Pracował w Krośnie i we Lwowie. Pod wpływem św. Jana Kapistrana przeniósł się do franciszkanów obserwantów, czyli bernardynów. I tu zasłynął jako kaznodzieja, wytrwały spowiednik, szerzyciel czci do Męki Pańskiej i Matki Bożej. Pod koniec życia stracił wzrok. Umarł w uroczystość św. Michała Archanioła, w środę 29 września 1484 r. Jan Paweł II kanonizował go 10 czerwca 1997 r. w Krośnie. Relikwie jego spoczywają w Dukli. Św. Jan z Dukli jest patronem diecezji przemyskiej. Co to znaczy, że jest naszym patronem? jakie wnioski z tego wynikają dla nas? Wynikają z tego dwa główne zadania. Po pierwsze, mamy uznać, że św. Jan jest naszym niebieskim opiekunem i orędownikiem. Stąd też winniśmy mu polecać często sprawy naszego życia. Drugie zadanie, jakie mamy wobec naszego patrona w niebie – to naśladować go w życiu. Każdy święty zostawia nam swoje chrześcijańskie życie jako testament do realizowania. Wszyscy jesteśmy zobowiązani ten testament rozpoznać i go wypełniać w kontekście naszego powołania, czyli inaczej mówiąc: jesteśmy zobowiązani do naśladowania naszych świętych. Pytamy się dzisiaj na nowo, jakie przesłanie zostawił nam św. Jan z Dukli, w czym go winniśmy naśladować? By odpowiedzieć na to pytanie, sięgnijmy do modlitwy: „Boże, Ty obdarzyłeś błogosławionego Jana z Dukli, kapłana, cnotami wielkiej pokory i cierpliwości, spraw, abyśmy naśladując jego przykład, otrzymali podobną nagrodę”. Św. Jan z Dukli wyznawał wiarę nie tylko w swoich kazaniach, ale przede wszystkim swoim życiem. Jak wyznajesz wiarę jako ojciec, jako matka, żona, mąż, dziecko, synowa, zięć? Czy Bóg zajmuje w twoim życiu pierwsze miejsce? Jeżeli w życiu Pan Bóg jest naprawdę na pierwszym miejscu, to wszystko się właściwe układa. Wiarę wyznajemy nie tylko w kościele, na modlitwie, ale całym swoim życiem. Dzisiaj, Bogu dzięki, nie prześladują nas za wiarę. Nie idziemy do więzień, nie zwalniają nas z pracy. Nie mamy niepokoju o konsekwencje naszego świadczenia o wierze.

CZYTAJ DALEJ

Rodzice z dziećmi będą zatrzymywani na lotniskach? Nowy pomysł MEN

2024-07-08 09:12

[ TEMATY ]

Ministerstwo Edukacji

Rawpixel.com/fotolia.com

Ograniczanie religii w szkołach, wycinki w wykazie lektur obowiązkowych to nie wszystko, co planuje rząd w zakresie reformowania systemu edukacji. Katarzyna Lubnauer, wiceminister resortu edukacji narodowej ogłosiła nowy pomysł - zakaz wyjeżdżania na wakacje w trakcie roku szkolnego.

Na pierwszy rzut, resort ograniczył ilość godzin religii w szkołach, później wyrzucono przedmiot HiT (historia i teraźniejszość), a następnie przedstawiono listę lektur obowiązkowych. Wykaz opiłowano o ważne dzieła literackie np. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Mali tułacze z Litzmannstadt

2024-07-08 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Na Placu Katedralny im. św. Jana Pawła II można oglądać wystawę zatytułowaną „Mali tułacze z Litzmannstadt. Dzieci wysiedlane przez Centralę Przesiedleńczą w Łodzi w latach 1939-1944”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję