Reklama

Odezwa do Rycerstwa Niepokalanej w Polsce

Rok Niepokalanego Poczęcia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

8 grudnia 1854 r. bł. Pius IX, papież, bullą Ineffabilis Deus ściśle określił i podał do wierzenia jako dogmat wiary katolickiej, że Maryja, Matka Boża, cieszyła się już od chwili swego niepokalanego poczęcia przywilejem zachowania od grzechu pierworodnego, i że to poczęcie było źródłem i fundamentem Jej zupełnej bezgrzeszności uznawanej już od pierwszych wieków chrześcijaństwa. Sama definicja była jasna i jednoznaczna: „Oświadczamy, stanowimy i wyrokujemy - pisał Papież - że od Boga jest objawiona, a przeto przez wszystkich wiernych mocno i stale ma być wiarą wyznawana nauka, według której Najświętsza Dziewica Maryja w pierwszej chwili swego poczęcia, za szczególniejszą łaską i przywilejem Boga Wszechmogącego, przez wzgląd na przyszłe zasługi Jezusa Chrystusa Zbawiciela rodzaju ludzkiego, zachowana była wolną od wszelkiej zmazy pierworodnej winy”.
Uroczyste ogłoszenie dogmatu dopiero w XIX wieku było wyrazem przezwyciężenia trudności teologicznych, jakie rodziły się w zestawieniu tej prawdy z prawdą o odkupieniu wszystkich ludzi przez Chrystusa Zbawiciela. Dogmat ten został potwierdzony przez samą Niepokalaną w Lourdes w 4 lata po jego zdefiniowaniu.
Niemały udział w przezwyciężeniu trudności teologicznych i określeniu dogmatu o Niepokalanym Poczęciu mają Zakony Franciszkańskie z bł. Janem Dunsem Szkotem na czele. Ten franciszkański teolog dowodził mianowicie, że przywilej zachowujący Maryję od wszelkiego grzechu, nawet pierworodnego, przedstawia najwspanialszy tryumf Chrystusowego dzieła, a wspaniałość odkupienia bynajmniej nie została pomniejszona, lecz powiększona tym przywilejem, ponieważ Jezus Chrystus odkupił Ją w znaczeniu o wiele doskonalszym.
Do wprowadzenia tej prawdy w życie w naszych czasach przyczynił się bardzo św. Maksymilian Maria Kolbe, założyciel Rycerstwa Niepokalanej, który całe swoje życie poświęcił zgłębianiu i upowszechnianiu tego wyjątkowego przywileju udzielonego Maryi. Stąd konsekwencją osobistego oddania się Niepokalanej i specyficznym zadaniem całego Rycerstwa jest upowszechnianie tajemnicy Niepokalanego Poczęcia, to znaczy - jak mówił św. Maksymilian - „zasianie tej prawdy w sercach wszystkich ludzi (...) i troska o to, by wzrastała ona i wydawała owoce świętości”. Słowem - rycerz ma starać się „wcielać w życie” dogmat Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, czyli stosować w życiu praktyczne wnioski płynące z tej prawdy, aby w = W, czyli nasza wola (w) zawsze zgadzała się z Wolą Bożą (W).
„Prawda ta jest powszechnie znana i ogłoszona jako dogmat wiary - mówił św. Maksymilian. - A teraz?... Czy koniec z tą sprawą?” - pyta św. Maksymilian. I odpowiada: „Teraz otwiera się druga karta naszej historii, mianowicie zasianie tej prawdy w sercach wszystkich, którzy są i będą aż do skończenia wieków, i opieka nad wzrostem i owocami świętości. Wprowadzić Niepokalaną do serc ludzkich, aby Ona wystawiła w nich tron Synowi swemu i doprowadziła je do Jego poznania, zapalając je miłością ku Najświętszemu Jego Sercu”. Wprowadzić w życie dogmat o Niepokalanym Poczęciu - oto zadanie Rycerstwa Niepokalanej.
By bardziej upowszechnić tę prawdę, korzystając z okazji zbliżającej się 150. rocznicy ogłoszenia wspomnianej bulli, Rycerstwo Niepokalanej pragnie, by tę tajemnicę przez cały rok w szczególny sposób propagowano, rozważano i ukazywano jej wartość w różnych wspólnotach chrześcijańskich.
Uchwałą Zarządu Narodowego Stowarzyszenia „Rycerstwo Niepokalanej” z dnia 10 października 2003 r. ogłaszamy okres od 8 grudnia 2003 r. do 8 grudnia 2004 r. Rokiem Niepokalanego Poczęcia dla Rycerstwa Niepokalanej w Polsce.
Rocznica ta jest stosowną okazją do podjęcia przez Rycerstwo Niepokalanej nowego wysiłku, mającego na celu osobiste przyswojenie i ukazanie ludziom naszych czasów sensu i najbardziej autentycznego przesłania tej prawdy wiary.
Zadanie to powierzamy inicjatywie wszystkich członków Rycerstwa Niepokalanej, w tym szczególnie zorganizowanym Wspólnotom i Kołom MI. Ufamy, że wyzwanie to przyjęte będzie wspaniałomyślnie i z wielką miłością realizowane.
Niech więc przez medytację tajemnicy Niepokalanego Poczęcia rozpali się w każdym rycerzu i rycerce miłość do Niepokalanej i przyczyni się do tryumfu Jej Niepokalanego Serca.
Powierzamy tę inicjatywę Rycerstwa szczególnemu wstawiennictwu Niepokalanej i Jej pierwszego rycerza - św. Maksymiliana, prosząc, aby Rok Niepokalanego Poczęcia był rokiem niezwykłych rekolekcji dla Rycerstwa Niepokalanej w Polsce i powiększył szeregi czcicieli Niepokalanie Poczętej.
Niech wszystkim rycerzom i rycerkom towarzyszy Boże błogosławieństwo...

Niepokalanów, 8 grudnia 2003 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: 16 maja główne obchody ku czci patrona Polski św. Andrzeja Boboli

2024-05-09 21:57

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Monika Książek

Główne obchody ku czci św. Andrzeja Boboli, patrona Polski i metropolii warszawskiej, odbędą się 16 maja. Mszę św. z tej okazji w sanktuarium św. Andrzeja Boboli w Warszawie o godz. 18.00 odprawi metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz.

W sanktuarium św. Andrzeja Boboli na Mokotowie, które ma charakter narodowy, spoczywają zachowane w całości relikwie tego męczennika.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Papież: edukujmy młodych do stawiania czoła wyzwaniom i wzrostu solidarności

2024-05-10 16:37

[ TEMATY ]

młodzi

edukacja

papież Franciszek

PAP/Riccardo Antimiani

Edukować młodych tak, aby mogli stawiać czoła wyzwaniom - takie wezwanie skierował dziś Ojciec Święty do odwiedzających go pracowników Merrimack College z Massachusetts w USA. Papież podkreślił konieczność wspierania tych, którym się przekazuje wiedzę, w integrowaniu trzech „języków”: umysłu, serca, ręki, tzn. w budowaniu swojego życia w pełnej zgodności między wspomnianymi trzema wymiarami. Tego bardzo potrzeba pośród trudnych sytuacji współczesnego świata.

Wszystko to, jak zaznaczył Franciszek, ma prowadzić do następnego celu w życiu młodych: wzrostu solidarności, ubogacenia się miłością. Ojciec Święty również tutaj nawiązał do obecnych okoliczności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję